www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Dcera byla dlouho kojená a přesto má nadváhu  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Středa, 16 květen 2012

Dotaz: Dobry den, mam 7letou dceru, která váží při výšce 135cm 35kg. již v 1roce vážila 12kg a to byla do 8mesice pouze kojena! Sama mám diabetes 1. typu, tj o výživě něco vím, a snažím se zdravě krmit celou rodinu. Mladší syn ji totéž co dcera a má přímo ukázkové míry. Nevím co dělat, abych dceru uchránila před obezitou a cukrovkou. Pohybu má v mezích možností dost. Krevní testy neprokázaly žádné abnormality. Poraďte prosím. Děkuji Ditrichova

Odpověď: Dobrý den paní Ditrichová, podle údajů, které uvádíte, soudím, že Vaše dcera je nejen váhově, ale i výškově větší vzhledem k jejímu věku. Váha vzhledem k výšce a věku je samozřejmě vyšší, nicméně jsou-li lékařská hormonální vyšetření v pořádku, doporučuji Vám udržovat zdravý jídelníček a držet se obecných zásad jako - ctít pravidelný jídelní režim (5x denně každé 2-3 hod.), pitný režim (cca 2,5 l neslazených tekutin, dbát na dostatek bílkovin (maso, mléčné zakysané výrobky) a zeleniny, přiměřené množství sacharidů a výrazné omezení vysokoenergetických potravin. Můžete zkusit mírně zmenšit velikost podávaných porcí. Nedoporučuji Vám srovnávat dceru se synem, každé dítě je jiné a jeho organismus funguje úplně jinak. Doporučuji nechat dceru pravidelně sledovat na endokrinologii. Též Vám doporučuji nechat si shlédnout jídelníček od odborníka ať už lékaře, či nutričního terapeuta, někdy můžeme mít dojem, že se stravujeme řádně - kupujeme bio potraviny a tzv. zdravé potraviny, ale ve složení potravy může některá ze složek chybět či naopak přebývat.     

 
Nepřekrmuji svého syna?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Úterý, 27 březen 2012

Dotaz: Dobrý den, prosím o radu ohledně stravy dítěte (necelé 2 roky - 20 měsíců). Syn velmi rád jí a pořád se dožaduje jídla. Má trochu bříško, přijde mi oplácanější než ostatní děti. V 18měsících měl 89 cm a 12,9 kg. Máme ho v jídle omezovat? Snažím se ho nepřekrmovat, když se dožaduje jídla půl hodiny po jídle, tak dávát spíše ovoce, zeleninu. Např. na večeři mívá necelý 1 rohlík se sýrem nebo malinko másla + šunka a k tomu trochu zeleniny. Je to hodně? Když bude chtít sníst 2 rohlíky (teoreticky), mám ho nechat? Rodina mi tvrdí, že roste a ať jí, kolik chce, že z toho vyroste, ale já si nejsem jistá. Jinak pije jen neslazený ovocný čaj nebo vodu (+ ráno mléko), sladkosti v podstatě nejí, jen velmi výjimečně. Jí co 2 hodiny (brzo ráno mléko, pak snídaně, pak svačina jen ovoce, oběd, svačina většinou jogurt, večeře). Předem děkuji.

Odpověď: Dobrý den, doporučuji Vám dbát na pravidelný jídelní režim, tj. dodržovat 5-6 jídel denně, pokud má syn hlad ještě po jídle, nabídla bych spíše zeleninu. Vzhledem k tabulkám se váha vašeho syna, kterou uvádíte v 18 měsících, pohybuje mezi průměrem a horní hranicí, domnívám se, že není důvod k panice. Snažila bych se však nedávat sladkosti a sladké nápoje, což, jak píšete, dodržujete. Nespoléhala bych na to, že syn z váhy "vyroste", snažila bych se dodržovat režim, jíst společně s ostatními členy rodiny a rozhodně nepřekrmovat, volit kvalitní potraviny, dostatek bílkovin, zeleniny a ovoce. K Vašemu dotazu, zda 2 rohlíky jsou na večeři hodně, domnívám se, že ano, vhodnější je 1 kus pečiva doplněný bílkovinou a zeleninou. Moc Vás zdravím, J. Klinderová Píchová

 
Obě sestry jsou modelky a já si myslím, že jsem obézní.  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 20 únor 2012

Dotaz: Dobrý den, mohli byste mi pomoci ohledně toho, že jsem nejspíš obézní. V červnu mi bude 14 let, vážím 55kg a měřím 162cm. Myslím, že během týdne mám dost pohybu. Od pondělí do čtvrtka občas chodím běhat se psem a večer cvičím různé posilovací cviky. Od pátku do neděle jsem od 1h u koní, ke kterým jezdím na kole (jet tam zabere asi 10 minut po polní cestě) tam se samozřejmě postarám o koně (kydání, seno, podestýlka a pak ježdění) je to docela namáhavé celkově tam totiž máme 15 koní. U koní jsem až do večera, večer ještě cvičím posilovací cviky. Mám docela velké břicho a silná stehna, lýtka oproti nim vypadají poněkud hodně štíhlá. Když jsem oblečená, není to skoro vůbec vidět, ale když se svléknu, tak spokojená rozhodně nejsem. No ale jím tak střídavě, někdy jím zdravě (ovoce, zelenina a sladkého se ani nedotknu) a někdy jím skoro pořád jen sladké. Mamka mi ke snídani téměř pořád dává něco sladkého. Do školy mám většinou zdravé svačiny (celozrnný chleba se zeleninou), na oběd chodím k babičce. Když někdy večer prostě nemám hlad a pak ještě cvičím tak mi kolikrát mamka nadává, že tlustá nejsem, ať nevyvádím hlouposti. I moje 2 sestry (obě modelky) mi to říkají, ale ty by měly mlčet, protože jedna měří cca 175cm , váží 50 kg a je jí 21 let. Druhá měří o něco víc, váží 54kg a je jí 24 let. Docela dost trpím na akné a věřím, že když zlepším svůj životní styl nejen, že se budu cítit líp, ale akné se zmírní a bude to lepší.
Mockrát děkuji za odpověď. Velice si toho vážím!  Anet

Odpověď: Milá Anet, vzhledem k tělesným hodnotám, které uvádíš, rozhodně nemusíš mít strach, že bys byla obézní a je velmi pravděpodobné, že máš vzhledem ke své výšce a váze a dostatku pohybu velmi pěknou postavu. Velmi oceňuji, že se tolik věnuješ pohybové aktivitě - je to vhodné nejen pro udržování postavy, ale pro dobrý pocit a náladu! Zkus se možná více soustředit na své zájmy a na své kamarády a na to v čem jsi dobrá. Nedoporučuji ti srovnávat se s tvými sestrami, co se týká váhy - je všeobecně známé, že modelky mívají podváhu a je to jenom proto, aby na nich modely lépe vypadaly a aby tělo působilo ještě vyšší, což může vypadat dobře na molu nebo v časopise, ale nemusí být tak pěkné v běžném životě. Snaž se mít pravidelný jídelní režim a dostatek pití (cca 2 - 2,5 l/den) a omez potraviny, které pro tvé tělo nejsou zdravé (např. sladké limonády, energydrinky, sladkosti, hranolky apod.). S dostatkem pohybu, který máš, se jistě budeš cítit dobře. Zdravím tě, Jana Klinderová Píchová    

 

 

 
Syn se přejídá a upadá do deprese  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 20 únor 2012

Dotaz: Dobrý den, mám chlapce (11) s nadváhou a pořád s tím bojujeme…Nyní mi upadá i do deprese a psychických problémů, že se nemůže na sebe dívat do zrcadla…Když je doma přejídá se (nikdo ho nemá rád). Chtěla bych kontakt na psychologa, který této problematice rozumí. Jsme z Pardubic (v PPP jsme již byli). Mohu přijet i do Prahy. Děkuji Vanišová

Odpověď: Dobrý den paní Vanišová, doporučuji Vám vyhledat dětského klinického psychologa - ideálně přímo v místě bydliště pro možnost častějších schůzek. Většina psychologů se s touto problematikou setkává a bude Vám schopna erudovaně poradit. Přejídání může v některých případech souviset s dalšími okolnostmi – ať už rodinnými tak např. školními. Také se pokuste zajistit takové domácí prostředí, ve kterém se chlapec nebude moci samovolně přejídat nebo se pokuste to alespoň minimalizovat (nenakupovat sladkosti, servírovat přiměřené porce, omezení vysokoenergetických potravin a sladkého pití, zkrátka nastavit hranice jídelního a pitného režimu). Vzhledem k věku syna se domnívám, že jistá kontrola z Vaší stany by měla být možná. Rozhodně bych s návštěvou odborníka neváhala, vzhledem k tomu co píšete o psychickém stavu Vašeho syna. Konkrétního odborníka Vám bohužel neumím doporučit, ale zkuste si jej vyhledat na internetu ve vyhledavači, věřím, že se setkáte s úspěchem. Přeji Vám hodně síly a vytrvalosti. J.Klinderová Píchová

 
Chci zhubnout - jak začít?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 20 únor 2012

Dotaz: Dobrý den, je mi 15 let, měřím něco málo přes 150 cm, a vážím 60 kg. Chtěla bych zhubnout alespoň 5 kg. Nedávno jsem vážila asi o 6 kg více, ale měla jsem boreliózu a pro to jsem zhubla. Nevím, jak to mám udělat, protože mi strašně chutná a každý večer mě honí mlsná. Předem Děkuji za radu. V.K.

Odpověď: Dobrý den Veroniko, jak jistě víš, existují některé základní doporučení, které je vhodné při zdravém životním stylu a nejen při snižování nadváhy dodržovat. K nim patří v prvé řadě pravidelný jídelní režim (5 x denně) s večeří nejpozději okolo 18-19. hodiny, pohybová aktivita (alespoň 2 x týdně), omezení vysokokalorických potravin a a dodržování pitného režimu 2-2,5 litru neslazených tekutin za den. Kde začít? Doporučuji Ti, aby ses se svou snahou shodit pár kilogramů svěřila rodičům. Je vhodné, abys byla pod kontrolou dospělé osoby, která dobře zná tvůj zdravotní stav a může ti případně být oporou. Postupně je pak dobré začít s dodržováním jídelního režimu a zvýšením pohybové aktivity. Nezapomínej také, že váha není to nejdůležitější, čeho si na nás druzí všímají, zkus se soustředit i na to jak se chováš k druhým, jaká umíš být kamarádka a na věci, které tě baví. Spoustu cenných informací můžeš také získat na webových stránkách www.hravezijzdrave nebo www.stob.cz  Zdravím Tě, Jana Klinderová Píchová

   

 
Odhodlala jsem se k hubnutí.  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 22 září 2011

Dotaz: Dobrý den, mohla byste mi prosím poradit? Je mi 15 let, mám nyní 76.7 kg a měřím 166 cm. Vím, že mám nadváhu a před dvěma měsíci jsem s tím konečně něco začala dělat... Měla jsem už dost pokusů, ale žádný jsem nebrala příliš vážně a vždy jsem sklouzla zpět do svého starého nezdravého životního stylu. Nesportovala jsem, jedla jsem nepravidelně a velké množství sladkého (především čokoládových výrobků) a když se o víkendu doma vařil oběd, byla jsem schopná sníst opravdu velké porce - hlavně hranolek a podobných jídel. Během jednoho roku jsem nabrala 6 kg a po poslední prohlídce u lékařky (kterou jsem absolvovala v březnu) mi váha v červenci ukazovala nárůst dalších 4 kg! To jsem si řekla, že už to takhle dál nejde a začala jsem jednat. Nyní, 22.9. to budou dva měsíce, co jsem začala se svým redukčním režimem a zatím jsem zhubla necelých 7 kg. Na vás se nyní obracím s dotazy: Jaká by měla být má optimální váha? A kolik KJ bych za den měla přijmout? Vyplňuji si sebekoučink na stránkách STOB-klubu, ale beru to s nadsázkou, neboť mi ještě nebylo 18 let... Poradíte mi prosím? Děkuji za odpověď. Míša

Odpověď: Dobrý den Míšo, velmi oceňuji Tvoji snahu vylepšit svůj životní styl – zvýšení pohybu a omezení vysokoenergetických potravin (sladkosti, smažené hranolky, chipsy a pod.). V tomto doporučuji pokračovat i nadále. Též oceňuji, že sis vybrala vhodného pomocníka – sebekoučink – jistě jsi nalezla spoustu cenných rad (i přes to, že je program mířen převážně pro dospělé). Míšo, doporučuji ti, abys vyhledala odborníka na výživu (např. obezitologa, dietologa, nutričního terapeuta, abys s ním zkonzultovala, zda ti v jídelníčku nechybí žádné důležité složky potravy – ve tvém věku, kdy se tvé tělo stále ještě vyvíjí, to považuji za velmi důležité). Pár kilo dolů by jistě tvému tělu ještě prospělo, ale jak jsem již psala výše, při velkém snižování váhy je vhodné být pod dohledem odborníka. Nelze takto stanovit, jaká váha přesně by byla vhodná pro tvé tělo (každý má jinou stavbu kostry a jiný poměr svaloviny a tukové hmoty). Pokud se týká doporučeného příjmu pro tvoji věkovou skupinu u dětí od 15 do 18 let, je doporučováno denně cca 10.500 KJ – 13000 KJ, při redukčním režimu si dovedu představit držet se spodní hranice okolo okolo cca 9500. Jako jeden z možných podpůrných programů  může být též například kurz STOBu.

Zdravím, Jana K. 

 
Mám odpor k pohybu.  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 22 září 2011

Dotaz: Dobrý den, lékař mi zjistil náběh na cukrovku z obezity. Jak zhubnout bez pohybu s dodržováním jídelníčku a hmotnost si udržet? S hubnutím bez pohybu už mám zkušenosti, dokonce kdysi před 8 roky (tehdy mi bylo 16) jsem se dopracoval na podváhu z BMI 26,5 na 18,7 bez pohybu a udržel si hmotnost 2 roky, pak jsem hrozně přibral (hmotnost se víc než zdvojnásobila),ze strachu z toho, jakou mám váhu se nevážím už spoustu let. S tím jídelníčkem je problém, že v 16 letech jsem ho byl schopen dodržovat, teď to nejde. Byl bych vám napsal vše podrobněji, ale když jsem zadal špatný kód z obrázku, tak se mi to vymazalo a nechci to celé psát znova. Byl tam i popsán můj odpor k pohybovým aktivitám, tak mi žádné rady o pohybovém režimu prosím nezasílejte, pohyb je pro mě totiž okrádání se o čas, co můžu využít jinak. Taky trpím poslední dobou nadměrným pitím coly light 2-4litry za den, ale doufám, že se po ní nepřibírá? I když je tam 0,1 kJ na 100 ml. Tolik coly piju ale jen dva roky. Poslední otázka je: Je cola light v takovém množství škodlivá? Jen to chci vědět. Jaroslav S.

Odpověď: Dobrý den Jaroslave, zdravé snižování váhy vždy souvisí s upravením jídelníčku se zastoupením všech složek potravy (sacharidy, bílkoviny, tuky) a zároveň se zvýšením pohybové aktivity. Obě uvedené aktivity dohromady jsou vhodné k systematickému snižování váhy. Vzhledem k tomu, že s váhou bojujete již tak dlouhou dobu a vzhledem k vašemu „odporu k pohybu“ a určité závislosti na uvedeném nápoji bych Vám doporučovala vyhledat psychologa nebo psychoterapeuta, se kterým byste si mohl o výše popsaném problému hlouběji popovídat. Pokud se týká nadměrného pití limonády, kterou uvádíte, rozhodně bych ji v takovém množství nedoporučovala, i přesto, že má málo cukru. Obsahuje ale jiné látky jako sladidla, barviva, která v takto nadměrném množství nemusí být tělu prospěšná. Jana Klinderová Píchová       

 
Jak mám posílit svoji vůli?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Středa, 14 září 2011

 

Dotaz: Dobrý den, je mi 14 let měřím 167 cm a vážím 60 kg. V lednu jsem zhubla 12 kilo, kvůli náběhu na cukrovku z obezity, ale teď mám problém s pevnou vůlí, když jsem sama doma, pořád bych se cpala. Ráda bych totiž vážila 55 kilo. Mohla byste mi poradit, jak si zpevnit vůli. Moc bych to potřebovala, kvůli sobě, protože mám ,,mindráky" a ani kluci se o mě zrovna neperou a to vzhledem k mému věku je velice nepříjemné Děkuji Marie

Odpověď: Dobrý den Maruško, velmi oceňuji tvoji snahu v minulosti snížit hmotnost, abys předešla zdravotním problémům. Mohu Ti nyní doporučit například některý z kurzů snižování nadváhy společnosti STOB (rodinný kurz), kde může mít člověk oporu v druhých, dále doporučuji podělit se o své starosti s rodiči, kteří by tě mohli zdravě podporovat. Takto bys mohla svoji vůli alespoň částečně posílit. Pokud se týká mindráků kvůli váze, musím zde připomenout, že váha není to nejdůležitější, podle čeho nás druzí hodnotí, věřím, že máš mnoho dobrých vlastností a jiných předností, které můžeš dát druhým (i klukům) na obdiv. Můžeš také například zkusit začít s nějakou pravidelnou pohybovou aktivitou, která může pomoci z formováním postavy a rozpustit "mindráky". Zdravím, Jana Klinderová

 
Má moje dcera nadváhu?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Středa, 14 září 2011

Dotaz: Moje dcera váží 69 kg a měří 181 cm. Je to v pořádku? Husáková.

Odpověď: Dobrý den paní Husáková, domnívám se, že hodnoty výšky a váhy Vaší dcery dle percentilových grafů napovídají lehké nadváze. Roli však může hrát, zda dcera sportuje a má více svaloviny, jaké má predispozice z rodiny apod. Dle minima údajů, které mám nemohu poskytnout více informací. Klinderová     

 
Ublíží mi ovesná kaše?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Středa, 14 září 2011
Dotaz: Dobrý den je mi 16 a chtěl bych se zeptat jestli je opravdu tak nevhodná ovesná kaše at už bona vita či emco na snídani jedna porce 65g  je podle mě akorát tak než se vytráví do oběda a proto prosím poradte ublíží mi jestli chci udržovat váhu ?????Aleš M.

Odpověď: Ahoj Aleši, domnívám se, že ovesná kaše není na snídani nevhodná, je však potřeba hlídat velikost porce, protože obsahuje dost sacharidů. Pokud budeš dodržovat předepsanou porci na obale kaše, kaše ti rozhodně neublíží. Ideální kombinace snídaně by měla obsahovat složku sacharidovou (cereální) a složku bílkovinnou (nízkotučný jogurt, polotučné mléko nebo zakysaný mléčný nápoj).
Ahoj Jana
K.
 
Hubnu a vypadávají mi vlasy  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Úterý, 06 září 2011

Dotaz: můj věk je 15 let. Zhruba ve věku 14 let jsem začala držet redukční dietu. V oné době jsem vážila při své výšce zhruba 164 cm neuvěřitelných 104 kg. Musela jsem zhubnout. Měla jsem ze všeho nejradši sladkosti a různé pochutiny jako tatarku atd. Mou velkou výhodou byla pevná vůle. Začala jsem s radostí a kila šla dolů jedna báseň. Nejprve 5kg pak 10kg, ale pořád jsem to měla, dá se říci, pod kontrolou. Ale ouvej.. nastal kámen úrazu. Jednoho dne jsem se postavila na váhu a ta ukazovala 63 kg. Byla jsem štěstím bez sebe. Ale podívala jsem se do zrcadla a nestačila jsem se divit. Z mých krásně hustých vlasů, které mi každý záviděl, mi zůstalo jen chmýří. Vlasy mám neskutečně prořídlé, každý si toho všímá. Pani doktorka už se na mě dívá jako na anorektičku a rodiče si se mnou neví rady. Ano uznávám jim opravdu minimálně, ale nevím jak se mám odrazit abych znovu získala své vlasy a váhu si udržela. Ona touha po krásné postavě mne zcela zahltila. Nevím, zda mi můžete nějak pomoci, ale za radu nebo povzbuzení bych byla velice ráda. Přeji pěkný zbytek dne. (ještě jsem zapomněla zmínit, že oněch +- 40 kg jsem zhubla v průběhu 7-8 měsíců.)

Odpověď: Dobrý den, vážím si důvěry, se kterou jste nám svěřila svůj problém. Neuvážené snižování váhy bez podpory odborníka se může opravdu obrátit v závažný zdravotní problém. Padání vlasů, o kterém píšete, je pravděpodobně důsledkem podvýživy organismu a pravděpodobně nedostatkem některých živin. Rozhodně doporučuji nepodceňovat Váš současný stav, neboť dlouhodobá nesprávná výživa může vést závažným zdravotním problémům. Taktéž rozumím z Vašeho emailu, že Vás současná situace neuspokojuje a ráda byste ji řešila. Obraťte se na Vaši praktickou lékařku, aby Vám doporučila dietologa či jiného odborníka přes výživu, který by Vám pomohl s úpravou jídelníčku tak, abyste doplnila všechny důležité vitaminy a minerály, které Vaše tělo potřebuje. Můžete se též obrátit se na sdružení Anabell (www.anabell.cz), které se zabývá péčí o dívky, které mohou mít problém s mentální anorexií.

Velmi Vám držím palce, abyste se co nejdříve odhodlala vyhledat odbornou pomoc. Zdravím, J. Klinderová    

 
<< Začátek < Předchozí 1 2 3 4 5 6 7 8 Následující > Konec >>

Výsledky 1 - 11 z 86
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.