www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Jak je možné, že šla moje váha nahoru?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010

Dotaz: Dobrý den, je mi 15 let měřím 170 cm a vážím 60 kilo. Ještě před 2 měsíci jsem vážila 55kg a neměla jsem menstruaci. Za jeden týden jsem přibrala o více než 5kg až na nynějších 60-61kg. Ten samy týden jsem dostala i měsíčky. Moje pediatrička mi řekla, že to může být zadržováním vody v těle a tím přípravou na příchod měsíčků a že by váha měla jít zase na svou původní. Uběhly 2 měsíce a i přesto, že mám pohyb a stravu stejnou, váha ne a ne dolu. Jím 5x-6x denně menší porce, hodně ovoce a zeleniny, polotučné mléčné výrobky, kvalitní šunku, místo másla margariny - nejím sladkosti  tučná jídla, uzeniny, sladím medem či sladidly, dále piju minerálky atp. Denně mám více než 30 min. pohyb a to tanec či turistiku, dále jógu a 4x týdně posilování celého těla. Já osobně si myslím, že v  pohybu problém není, ale ptám se proto vás, čím by to mohlo být, že váha nechce jít dolů. Děkuji moc, Markéta Horníčková

 

Celý článek...
 
DCERA POTAJÍ JÍ, jak mohu pomoci?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010
Dotaz: Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu při řešení obezity mé dcery. Je jí 12 let,  váha 74kg. Od mala byla oplácané dítě, ale zhruba od 10 ti let začala váha prudce stoupat za rok cca o 10 kg. Navštěvovali jsme obezitologii, kde poradili jak s jídlem, změřili atd. , pro dceru to bylo dost trauma, odmítala tam docházet. Stravu jsme podle rady upravili, ale velkých úspěchů jsme nedosáhli. Na endokrinologii je dcera hlídaná, vše je v normě. Máme ještě 14 ti letou dceru, která je téměř v normě, i když ona sama by chtěla zhubnout a taky se snaží, a 3letého chlapce, který je spíše hubený. Manžel má obézní sestru, už od dětství se s tím potýká. Jinak dcera chodí 3x týdně na taneční aerobic, závodně lyžuje, jako rodina jsme dost aktivní, věnujeme se sportu od mala, manžel byl donedávna vrcholovým sportovcem. O pestrou a vyváženou stravu se dost snažím, jsem tím téměř posedlá, ale dcera si vždy najde něco, čím si to zpestřuje. Doma žádné sladkosti nemáme, téměř nepeču, knedlíky, omáčky nedělám. Dcera nemá ani kapesné (ukládám jí ho k sobě), aby ji to nelákalo, ale je schopná si smíchat kokos s kakaem, jogurt s kakaem jen aby dávku cukru dostala. Dělá to vše potají. Její sebevědomí je minimální, stydí se i doma svléknout. Trpí tím i náš vztah. Nejsem zastánce toho, že by se  dětem o obezitě nemělo nic říkat. Mluvím s ní o tom možná až moc, tak o svém problému určitě ví. Byla vždy takové sluníčko, v  kolektivu moc oblíbená a fajn, teď je dost hádavá, vztahovačná, což může souviset i s probíhající pubertou. Přemýšlela jsem i o lázních, ale od toho mě zrazovala babička (pediatrička), že po příjezdu se vše vrátí do starých kolejí. Zkoušela jsem i akupunkturu, ale jehličky při sportu vždy za pár dní vypadly, tak jsem ani nestačila zaznamenat účinek. Už nevím jak dál, bojím se, že jí sama už nedokážu pomoci a ona sama to asi nezvládne. Budu ráda za jakoukoli radu. Děkuji Michaela Prűherová    


Celý článek...
 
Mám asi celulitidu  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010
Dotaz: Dobrý večer. Je mi 16 let, za půl roku 17. Vážím 56 kilo. Jídelníček mám neuspořádaný. Když je škola, svačím v 10. Oběd mám ve 2, někdy nevečeřím někdy ano, mezi tím vším nějaké to sladké apod. Hodně jsem přibrala na spodní části nohou, na stehnech a bocích. Když si kůži na stehnech zmáčknu, dělá se mi jakoby \"celulitida\", jak to nazvali lidé v mém okolí =D. Poradíte mi nějaké cvičení na partie stehen, boků, jak je zpevnit, či jak na nich zhubnout? Beru antikoncepci a myslím, že nějaká ta kila mně naskočila z toho. Mám jaksi chutě pořád na sladké. Přeji hezký večer a předem díky Lucka
 
Odpověď: Dobrý den Lucko, v určitém věku se vlivem hormonálních změn začínají ženám usazovat více tuky na jistých tělesných partiích (boky, stehna, břicho). Je to poměrně běžné. Chcete-li si udržovat postavu přiměřenou vašim tělesným proporcím, doporučuji začít s pravidelným jídelním režimem, neboť  ten, jak sama píšete, se Vám příliš nedaří dodržovat. Přidejte pohybovou aktivitu, která Vás bude bavit, ze které budete mít radost. Doporučuji také navštívit fitnessklub, kde Vám trenér poradí a hlavně ukáže, jaké cviky jsou ideální ke zpevnění těla. Antikoncepce v některých případech může také dočasně způsobit mírné zvýšení hmotnosti, doporučuji Vám informovat se u svého gynekologa.
S pozdravem Jana Klinderová Píchová

 
Jak pracovat s jídelními archy?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010
Dotaz: Dobrý den, mám dceru, které je 5 let a začíná mít problémy s váhou. Ráda bych to zachytila hned v počátku. Hledala jsem pomoc na internetu a narazila na vaše stránky. Velmi se mi zalíbily vaše záznamové archy. Vytiskla jsem si je a chystám se je využívat společně s dcerou. Jen by mě zajímalo, jak s nimi správně pracovat. Jen tak si něco zapisovat nemá smysl. Na posledních dvou arších jsou možnosti zapsat body, ale nevím, kolik bodů je dobré mít...atd. Je možné seznámit mě/nás, jaks archy pracovat, aby to mělo smysl?
Děkuji za odpověď a taky za vaši práci, která je v dnešní době bohužel nutná a přeji spoustu spokojených nejen dětí, ale i dospělých. Milka
 
Odpověď: Dobrý den paní Milko, v prvé řadě oceňuji Vaši snahu sama hledat v nejdříve informace na internetu a aktivně se snažit si pomoci. Záznamové archy (zde) se používají při kurzech snižování nadváhy. Jsou tedy jakousi pomůckou, se kterou může lektor pracovat společně se svými klienty. Samozřejmě, že s trochou kreativity je možné archy využít i pro domácí účely. Do archů se zapisuje každé snědené sousto během dne (včetně ochutnání z vařečky nebo malého bonbonu), dále čas kdy se dítě stravovalo a místo. Dítě společně s rodičem může konzultovat, zda se mu daný úkol zdařil či nedařil. Úkolem může být například: 1)Nevynechat ani jedno z jídel pravidelného jídelního režimu (kromě II. večeře), 2) vypít alespoň 2 litry neslazené tekutiny za den, 3) V jídelníčku se objeví malá sladkost maximálně 1krát, 2krát za týden, zelenina se objeví 2x za den a podobně. 4) Denně by měly být 2 - 3 porce bílkovin (1 porce tj. např. plátek masa, 1 jogurt, 1 tvaroh)
Obrázky nad jídelní tabulkou slouží k zabarvení té které potraviny (jejího zástupce), který se v jídelníčku objeví. Denně by měly být ideálně všechny obrázky vybarvené. Podle jídelníčku si rodič může zkontrolovat pestrost jídla u svého dítěte. Rodič i dítě tak mohou společně sledovat, kde se dá ve stravovacích návycích něco vylepšit, změnit.
Přeji Vám hodně zábavy při práci s jídelními archy. Jana Klinderová Píchová    
 


 
Máme v rodině dědičnou zátěž  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010
Dotaz: Dobrý den, mému synovi je 10 let a při výšce 149cm váží 52kg. Vím, že má nadváhu, snažíme se, aby jedl zdravě a pokud možno žádné sladkosti. Máme v rodině dědičnou zátěž (štítná žláza a cukrovka)já sama se léčím se štítnou žlázou a mám mírnou nadváhu, jenže syn se nechce se moc hýbat, občas kolo a běhání venku. Poraďte, jak nejlépe postupovat děkuji Marcela T.

Odpověď: Dobrý den paní Marcelo, vzhledem k tomu, že jak uvádíte je ve vaší rodině možná dědičná zátěž, je skutečně pravděpodobné, že částečně je nadváha Vašeho syna tímto ovlivněna. Nicméně i přesto je možné tyto faktory velmi ovlivnit. Pohybová aktivita je velmi důležitá, děti ji sdílejí s rodiči - ano často zprvu nechtějí, ale my rodiče jsme zde od toho, abychom dítě vzali s sebou a návyku ho naučili. Zrovna tak pokud se týká správných stravovacích návyků. Většinou je nejlepším řešením v první řadě kriticky zhodnotit stravování všech členů rodiny, protože děti logicky kopírují to, co pozorují u nás dospělých. Dále vzhledem k věku dítěte lze předpokládat, že jste to vy, kdo dítěti jídlo připravuje a "dávkuje", mimo školní jídelnu, samozřejmě. Doporučuji vám tedy soustředit se v prvé řadě na pravidelný příjem potravy (5-6x týdně) - viz zde , dále na úpravu jídelníčku snížením vysoko-kalorických potravin a dodáním dostatečného množství bílkovin (hl. bílé maso, ryby, mléčné výrobky) a vlákniny (zelenina). Zkuste se ve vašem okrese zajímat o kurzy snižování nadváhy pod společností STOB a HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ, viz zde.
S pozdravem, Jana Klinderová Píchová

 
Mám navštívit nejprve doktora?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010

Dotaz: Dobrý den, chtěla bych požádat o radu. Dcera 16,5-letá měří 170 cm a váží 93 kg a nejvíce přibrala, když jí začaly pracovat hormony. Chtěla by zhubnout, ale nevíme jak postupovat. Dětský lékař nás odkázal na internetové stránky, kde by nám měli poradit s úpravou jídelníčku. Tam nás bohužel odkázali zpět k lékaři.Nevím kam se máme obrátit o radu, jsme z okresu Znojmo. Nemělo by se nejprve udělat lékařské vyšetření? Děkuji za odpověď. Janíková Miroslava

Odpověď: Dobrý den paní Janíková, v prvé řadě vám doporučuji neodkladně navštívit endokrinologa pro vyloučení hormonální příčiny obezity (změny funkce štítné žlázy a pod.). Současně s tím začněte s pravidelným jídelním režimem (5 krát denně) a pohybovou aktivitou - zpočátku 1 x týdně, později přidávejte. Nezbytně nutné je omezení vysokokalorických potravin a dostatek tekutin. Podívejte se, prosím, na informace, které naleznete na našich webových stránkách, resp. můžete na ně odkázat i Vaši téměř dospělou dceru. Ve Vašem okrese Vás mohu odkázat na paní PhDr. Petru Tenglerovou, která ve Vašem kraji působí a pořádá kurzy snižování nadváhy pro děti (pod pod společností STOB). Kontakt je 585 316 420 nebo 604 339 220, příp.

 
Jak začít s hubnutím?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 16 září 2010

Dotaz: mám 18 dceru která měří 168cm a váží 80kg.nesnídá a často ujíždí na sladkostech.má nepravidelnou stravu a taky málo pije poradíte mi jak postupovat při změně jídelníčku a snížení váhy? děkuji, L. Havlíčková
 
Odpověď: Dobrý den paní Havlíčková, jak jistě tušíte a i výše píšete jsou některé základní zásady, které je nutné při zdravém životním stylu a nejen při snižování nadváhy dodržovat. K nim patří v prvé řadě pravidelný jídelní režim (5 x denně), pohybová aktivita (alespoň 2 x týdně), omezení vysokokalorických potravin a a dodržování pitného režimu 2-3litry neslazených tekutin za den.

Kde začít? Doporučuji Vaší plnoleté dceři, aby naštívila v prvé řadě endokrinologa pro vyloučení hormonální příčiny. Postupně je pak dobré začít s dodržováním jídelního režimu a zvýšením pohybové aktivity.
V případě, že si nejste jista, že dcera to zvládne sama, nabídněte jí možnost navštěvovat skupinové kujrzy v hubnutí od společnosti STOB, které úspěšně fungují již několik let. Více informací na www.stob.cz případně individuální poradnu na Hravěžijzdravě. Zdravím Vás, Jana Klinderová Píchová    

 
Jak mám zhubnout?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 26 červenec 2010

Dotaz:

Dobrý den, prosím, je mi 13 let, měřím 156 cm a vážím 70 kg a opravdu bych chtěla zhubnout. Cvičím a nejím nějak moc a přesto se mi nedaří. Prosím, co bych měla dělat? Lucy

Celý článek...
 
Chci individuální poradenství  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 26 červenec 2010

Dotaz:

Dobrý den, moje 13,5letá dcera má při výšce 175cm váhu 78 kg. Ráda by odbornou pomoc. Mám velikou prosbu, existuje poradna na Praze 4 v Modřanech? Bydlíme na Praze západ a do této části Prahy se nám jezdí nejlépe. Letní kurzy jsem si již vytiskla a budu to konzultovat s dcerou, který by si vybrala. Moc děkuji za pomoc. Hana Adamkovičová

Celý článek...
 
Nemohu přestat myslet na jídlo, mám výčitky a deprese  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 26 červenec 2010

Dotaz:

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jetli mám anorexii. Vážím 38 kg a měřím156 cm. Všichni mi říkají, že jsem vyhublá, někdo se mě ptá, jestli nejsem nemocná atd. Je mi 13 let a tak mi rodiče hlídají a všimli si změny. Sladkosti nejím vůbec, hodně jsem ubrala na porcích. Zhubla jsem 4 kg, měla jsem 42 kg. Nepřestala jsem však úplně jíst. Když jsou doma rodiče, mám normální porce k obědu i večeři. Když jsem sama, trochu si uberu atd. Dnes jsem si dala 2 polévkuvé lžíce čočky s půlkou vajíčka, půlkou mrkve, 5 plátky okurky a 1/4 kedlubny. Jde tady ale spíše o to, že po každém jídle mám moc špatné, svědomí, deprese a často i brečím. Jednou mamka uvařila lasagně a já si dvakrát přidala a pak jsem měla celý den zkažený a bylo mi do breku. Připadá mi, že toho snim hodně moc a často cítím přeplněné, těžké břicho. Pořád si připadám tlustá hlavně stehna a dala by se říst, že mám panický strach z přibírání. Nemohla byste mi poradit, jak to řešit - hlavně ty deprese? Já už je mít nechci, ale nemůžu přestat myslet na to, kolik jsem toho snědla atd. A nemohla byste mi poslat nějaký jídelníček, podle kterého když budu jíst tak nebudu přibírat? Moc vám děkuji za odpovědi, myslím, že mi moc pomohou. Romana Frančová

Celý článek...
 
Jak si mám udržet váhu?  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Pondělí, 26 červenec 2010

Dotaz:

Dobrý den, je mi 17 let a podařilo se mi zhubnout a teď při 176 cm vážím 57 kg. Jenže mám obavy, jak si váhu udržet, aniž bych dál hubla nebo přibírala. Hlavně z přibírání mám strach, a proto, i když nechci, stále hubnu. Poraďte mi prosím co s tím a také nevím jak velké množství a čeho bych měla jíst.

Celý článek...
 
<< Začátek < Předchozí 1 2 3 4 5 6 7 8 Následující > Konec >>

Výsledky 45 - 55 z 86
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.