www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Rosteme s chutí IV. aneb Jak na vhodný jídelníček u dětí  Tisk   Email
Napsal Administrator   |   Pondělí, 16 prosinec 2013

Existují obecná doporučení, jak by měl vypadat jídelníček v různém věku dítěte, kolik energie by měl do těla dodávat, kolik živin by měl obsahovat a tak dále. Praxe však stále ve větší míře ukazuje, že je třeba přístupu více individuálního. Každé dítě má svá zdravotní specifika, potřeby vyplývající z jeho životního stylu a také i chuťové preference.

Držet se doporučení nebo respektovat individualitu?

Maminky se často snaží stravu svého dítěte velmi bedlivě sledovat a řídit se předepsanými jídelníčky. Avšak  - dítě může některé potraviny zcela odmítat, může být na některou složku v potravě alergické a tu začíná pro maminky starost! Čím potravinu nahradit? Jak dítěti dodat potřebné látky? Jak mu „vnutit“ ovoce a zeleninu? Často se tak stává, že jsou jídelníčky dětí monotematické a chybí v nich důležité potravinové skupiny – zejména zelenina, ovoce, zakysané mléčné výrobky, sýry, luštěniny či maso.

Všeobecně také panuje mylný názor, že dítě je „malý dospělý“, a proto může jíst v podstatě stejně jako dospělý, jen s tím, že se mu naservíruje menší porce.

Celý článek...
 
Rosteme s chutí III. aneb Od 1. září už nikdy bez svačiny?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 29 srpen 2013
Také si každý začátek školního roku dáváte předsevzetí, že už opravdu nebudete dítě posílat do školy namísto se svačinou s penězi na ni?  Také často toto předsevzetí dodržíte jen velmi krátce a nakonec, ať již z jakéhokoli důvodu, to vzdáte? Pojďme  se společně na tuto problematiku podívat trochu z blízka, inspirovat se a možná i namotivovat k dalšímu  - tentokrát úspěšnému - pokusu o dodržení předsevzetí. 

Proč je důležitá svačina?
Vzhledem k tomu, že si děti, zejména ty menší, neumí vytvářet zásoby živin, jsou více ohroženy jejich nedostatkem. Z tohoto pohledu je důležitý pravidelný přísun pestré stravy. Existují všeobecná doporučení, jak by měl vypadat jídelníček v různém věku dítěte, kolik energie by měl do těla dodávat, kolik živin by měl obsahovat a tak dále. Praxe však stále ve větší míře ukazuje, že je třeba přístupu více individuálního. Zejména je nutné uvažovat v kontextu celodenního a dokonce i týdenního jídelníčku dítěte. V tomto kontextu je nutné uvažovat také při přípravě svačin. Pokud například rodiče ví, že dítě bude mít ve škole (či doma) sladké jídlo k obědu, není vhodné dávat sladkou svačinu, ale naopak, přidat v ní více bílkovin. Obdobně také můžeme přistupovat i k velikosti svačiny. Například pokud v daný den dítě jde později na oběd nebo víte, že z nějakého důvodu nebude mít běžnou porci jídla k obědu (např. celodenní výlet apod.) nebo má pohybově náročnější den, pak může být svačina vydatnější. 
Mnoho školáků dochází odpoledne do různých kroužků či jiných zájmových aktivit a vrací se nezřídka domů až v pozdních večerních hodinách. Rodiče by tedy měli zajistit dítěti i vhodnou odpolední svačinu. Předejdou tak tomu, že dítě řeší jídlo méně vhodnými potravinami, které si koupí samo nebo nejí a přijde domů vyhladovělé a sní tak více jídla, než by bylo záhodno.

Celý článek...
 
Rosteme s chutí II. aneb Jak na stravování dítěte o prázdninách?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Pondělí, 29 červenec 2013
Čas prázdnin přináší do života dětí změnu denního režimu. Dříve bylo léto obdobím, kdy měly děti dostatek pohybu a většině z nich se dařilo „vyběhat“ i nějaké to zimní kilo navíc. V současné době však není neobvyklé, že děti přibírají právě během letních prázdnin. Některé děti sice tráví prázdniny velmi aktivním způsobem, ale přibývá i těch, které je celé prolenoší u počítače a televize.
Pojďme si tedy v následujících řádcích povědět několik rad a tipů, jak lze i o prázdninách dodržovat správné stravovací a pohybové návyky. 

Štěstí přeje připraveným 
Prázdniny by se měly pro dítě stát obdobím aktivního odpočinku. Proto bychom jejich průběh neměli nechat náhodě a pokusit se je naplánovat tak, aby poskytovaly dostatek pohybové aktivity – samozřejmě – ruku v ruce s pestrým a vyváženým jídelníčkem. Je jasné, že ne vždy lze vše ovlivnit, ale chceme-li vést dítě ke správným návykům i o prázdninách, měli bychom se snažit, abychom měli trávení prázdninového režimu poněkud „pod kontrolou“. 
Někdy se stává, že rodiče musí nechat část dne starší děti o prázdninách doma samotné, protože nemají možnost dovolené. I v takových situacích je vhodné zajistit, aby dítě mělo pravidelné a vyvážené jídlo. Pokud ho nemá, je často vystaveno lákadlům v podobě rychlých občerstvení a stánků s ne moc vhodnými potravinami obsahujícími přemíru tuků a sacharidů. Tráví-li dítě část dne doma, pak pamatujme na jednoduché pravidlo, že to, co doma není, nelze sníst! Nechcete-li, aby dítě během dne konzumovalo sladkosti a slané pochoutky jako jsou chipsy, krekry apod., pak je domů jednoduše nekupujte.


 

Celý článek...
 
Rosteme s chutí I. aneb Jak na snídani a svačinu školních dětí?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Pondělí, 29 červenec 2013
Snídaně je, nejen pro dítě, velmi důležitým denním jídlem. Dodá tělu po nočním lačnění energii a nastartuje jej tak do celého dne. Mnohé studie poukazují na sníženou výkonnost dětí, které ráno nesnídají. 
Někdy je velmi těžké, zorganizovat ranní vstávání tak, aby bylo dostatek času na klidnou snídani. Jestliže dítě nesnídá, je vhodné jej snídání postupně učit. Jsou jistě jedinci, kteří snídat po ránu i přes nejlepší vůli nedokážou. V takovém případě je dobré, má-li dítě přichystány do školy d
vě svačiny. Jednu z nich si sní jako pozdní snídani po příchodu do školy. 
Snídaně by měla obsahovat jak složku sacharidovou (pečivo, méně sladké snídaňové cereálie, ovoce apod.), tak složku bílkovinnou 
rama_multivita_500g_small_size.jpg
(sýr, šunku, mléko, jogurt, kefír, tvaroh apod.)  a tukovou 
(pečivo můžeme namazat kvalitním margarinem, který je  vyrobený z rostlinných olejů přirozen
ě obsahujícím polynenasycené mastné kyseliny zejména omega 3, které jsou nutričně výhodné. Nezapomene na nápoj -.například ovocný čaj, případně vodu nebo zředěný džus

Praktický tip! 
Patříte-li k maminkám, které denně prožívají rána ve shonu, zkuste se zamyslet, jak by šla zorganizovat lépe. Řada záležitosti jde jistě vyřešit v předvečer. Děti by měly mít večer nachystané vše potřebné do školní aktovky a připravené oblečení, které ráno případně doplníte dle počasí. Berte ranní klid jako vklad do celého dne a zkuste vstát o malou chvilku dříve. 

 

Celý článek...
 
PŘÍRUČKA HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ!  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Pátek, 26 únor 2010

STÁHNĚTE SI PŘÍRUČKU HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ!

Příručka je určena pro dětské praktické lékaře a zdravotnický personál. Přináší praktické návody, jak vést v praxi obézní dítě či dítě s nadváhou.

Příručku stáhněte zde pruka_pro_pediatry

 

 

 
NEDOSTATEK TEKUTIN může způsobit potíže  Tisk   Email
Napsal Tamara Starnovská   |   Pátek, 08 srpen 2008
Již před několika lety byly studovány důsledky nedostatečné konzumace tekutin v průběhu školního vyučování na výkonnost dětí. Výsledky byly alarmující – zhoršila se pozornost, snížil duševní výkon. To byly akutní problémy. Důsledky na stav organismu po stránce biochemické totiž nebyly studovány, ani se nehodnotila kvalita činnosti ledvin.
Celý článek...
 
DOPORUČENÍ PRO JÍDELNÍČEK PŘI REDUKCI DĚTÍ  Tisk   Email
Napsal Tamara Starnovská   |   Pátek, 08 srpen 2008
Tamara Starnovská, nutriční terapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice, Praha uvádí několik doporučení jak postupovat při redukci váhy u dětí:
Celý článek...
 
REDUKCE VÁHY U DĚTÍ a ZMĚNA STRAVOVACÍCH NÁVYKŮ  Tisk   Email
Napsal Tamara Starnovská   |   Pátek, 08 srpen 2008
Základem  redukčních diet je vždy snížení  energetického příjmu tak, aby byl nižší než energetická potřeba, optimálně při  zajištění příjmu všech základních  živin, vitaminů,  minerálních látek  a vlákniny. Při redukci v dětském věku je situace opačná. Nezbytné je na prvním místě zajistit potřebné dávky všech živin, vitamínů a minerálních látek potřebných pro konkrétní dítě v konkrétní situaci. Dítěti musíme přednostně zajistit dostatek potřebných látek pro stavbu a vývoj jeho organizmu. Vhodná skladba jídelníčku se proto liší v různém věku dítěte. Je třeba brát zřetel i na jeho celkový režim, zejména pohybovou aktivitu. Rozhodně nelze pouze bez rozmyslu a obecně snížit příjem konzumované stravy.
Celý článek...
 
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.