www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Tabulka porcí k databázi potravin
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 11 červen 2009
TABULKA PORCÍ K DATABÁZI POTRAVIN

Zde si můžete stáhnout tabulku porcí k databázi potravin - ZDE . Tabulka je pomocníkem pro sestavení vhodného jídelníčku pro dti od 7 do 15 let. 

           doc Tabulka_porcí_pro_databázi_potravin_priloha_6

 
SKRYTÉ TUKY
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Při správně sestaveném jídelníčku mají i tuky svoji nezastupitelnou úlohu. Někdy jich však přijímáme nadbytečné množství v nesprávném složení. Nejvíce tuků konzumujeme, aniž si to uvědomujeme. Jsou to tzv. tuky skryté - tedy tuky, které jsou obsažené v potravinách, ale nejsou viditelné.
Porovnejte množství tuku v mléčných a masných produktech, zejména v uzeninách, i tučný jogurt má méně tuku než většina uzenin.
Celý článek...
 
Ztráty vitaminů a minerálů při různých typech úpravy a uchování
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Čerstvá zelenina či vhodně konzervovaná nebo zmrazená ztrácí méně vitaminů i minerálních látek než zelenina špatně uskladněná a zvadlá.
 
mrkev2.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Celý článek...
 
Zeleninu nebo buráky?
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008

Přemýšlejte o tom, které potraviny je možné nahradit potravinami méně kalorickými.

Celý článek...
 
TUKY
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Zjevné tuky sice vidíme, ale často si ani neuvědomíme, kolik v sobě skrývají energie. Při výběru tuku bychom měli brát v úvahu nejen jeho energetickou hodnotu, ale i složení a druh tuku, množství cholesterolu a vhodnost jeho použití a nepodceňovat ani přítomnost transmastných kyselin.

Rostlinné tuky  - procento tuku, energetická hodnota, množství transkyselin na 100 g výrobku

Celý článek...
 
NÁPOJE
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Pití sladkých nápojů dodává do našeho těla zbytečné množství energie. Dva dcl coly či jiné sladké limonády obsahují 300 - 350 kJ, 1 litr sirupu 150 kostek cukru, 1,5 l sladké limonády téměř 35 kostek cukru. 1 kostka cukru = 4,5 g = 75 kj.
 
Sladké nápoje nahrazujte nápoji s nižší energetickou hodnotou.
Celý článek...
 
Důležitost PITNÉHO REŽIMU
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
rajec_075_medunka_cz.jpgNe nadarmo se říká, že voda je základem našeho života. Málokdo si uvědomí, že voda tvoří 60 - 70 % našeho těla,  to znamená, že člověk, který  váží okolo 70 kg, má v  sobě 40 - 50 litrů vody. Přes toto množství jsme však na ztrátu vody velice citliví a její nedostatek je  pro organismus daleko nebezpečnější než nedostatek potravin. Prvním ukazatelem nedostatku tekutin je pocit žízně, který se dostavuje již při ztrátě tekutin v objemu 2 % hmotnosti organizmu, větší ztráty vody vedou k poklesu fyzické i psychické výkonnosti, pocitu slabosti, nevolnosti až křečím.
Celý článek...
 
Jak si poskládám potraviny?
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Naše strava obsahuje tři základní druhy živin: bílkoviny, tuky a sacharidy (cukry).
Bílkoviny představují pro náš organismus stavební materiál, jsou obsaženy v mase, mléce, sýrech, vejcích a luštěninách. Tuky a sacharidy jsou hlavními dodavateli energie. Mezi sacharidy patří nejen cukr, ale veškeré škroby, mouka, moučné výrobky, rýže, brambory.
Celý článek...
 
Co máme na talíři - BÍLKOVINY a TUKY
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 23 červenec 2008
Jistě víš, že naše strava obsahuje 3 základní druhy živin – sacharidy, tuky a bílkoviny. Dále jsou v potravinách zastoupeny v menším množství vitaminy, minerální látky a vláknina. Povíme si nyní něco o bílkovinách a tucích: 
Celý článek...
 
Abeceda vitaminů a některé minerální látky
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 23 červenec 2008
Vitaminy a minerální látky bychom si mohli představit jako malinkaté panáčky, kteří však v našem těle dělají nezastupitelnou práci. Když některý z těchto panáčků chybí, pak většinou naše tělo není úplně  v pořádku. Vitamíny a minerální látky musíme do těla dodávat stravou, protože si je naše tělo nedokáže vytvořit samo.
Celý článek...
 
Co máme na talíři – SACHARIDY
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 23 červenec 2008
Sacharidy tvoří základ stravy a jsou pro organismus významným zdrojem energie. Jsou  též nezbytné pro správné fungování mozku. Energeticky jsou na tom stejně jako bílkoviny: 1g = 17 kJ.
Celý článek...
 
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.