www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Hlavní cíle KBT v rodinných kurzech  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Při terapii dětské obezity si musíme především uvědomit, že nejde o to, aby dítě rychle zhublo. Naopak, taková okamžitá změna by neměla delšího trvání a dítě by záhy své kilogramy nabralo zpět. Tento  moment se stal východiskem při stanovení základních cílů, ke kterým by měla terapie směřovat a které vycházejí z již zmiňovaných složek, které v sobě zahrnuje KBT (Kognitivně Behaviorální Terapie).
 
Hlavní cíle KBT terapie aplikované v rodinných kurzech
  • Pomocí nácviku  behaviorálních technik usnadnit vytváření správných stravovacích návyků,  které dítěti vyhovují  tak, aby se zautomatizovaly a udržely po celý život, a tím se udržela i redukovaná hmotnost.
  • Vytvořit u dítěte potřebu pravidelné pohybové aktivity, která je baví a je snadno  realizovatelná a přitom podporuje energetický výdej.
  • Přivést obézního v závěru terapie k tomu, aby otázce jídla, váhy a tvaru těla nebyla věnována nadměrná pozornost.
  • Změna životního stylu  by se měla týkat nejenom dítěte, ale i rodičů a optimálně celé širší rodiny.
  • Výše uvedené vede k pomalé redukci tělesné hmotnosti, kde se na hmotnostních úbytcích podílí především úbytek tělesného tuku  nebo vzhledem k růstu -  k udržení váhových úbytků.  Jsou zachovány důležité látky pro růst a vývoj dítěte.

Z těchto hlavních cílů vyplývá i řada cílů dílčích, z nichž za nejdůležitější považujme:

  • Naučit celou rodinu zábavným způsobem sestavit si jídelníček tak, aby  si nezakazovali potraviny, ale naopak obohacovali svůj jídelníček o nové chutné potraviny, neměli hlad a zachovali si i při sníženém energetickém příjmu radost z jídla, a pozvolna redukovali hmotnost

Základní změna stravovacích návyků  by měla zahrnovat: 

  • Správné množství (příjem energie je otázkou rovnováhy mezi množstvím jídla, které sníte a  množstvím pohybu - práce, sport)
  • Správné živiny (příjem  všech nutričně důležitých látek s vysokou biologickou hodnotou)
  • Správnou skladbu jídla (příjem živin ve správném poměru je otázkou pestrého a zdravého  jídelníčku)
  • Správný režim jídla (5x denně)
  • Nácvik asertivního odmítnutí jídla (bez problémů říci "Ne, děkuji, nebudu!") a umění čelit hloupým narážkám svého okolí na tloušťku či dietní stravování.
  • Zvolit vhodnou pohybovou aktivitu a přimět celou rodinu k zvýšení pohybu.
  • Změnit  životní styl  (např. omezit vysedávání u televize či počítače).
  • Ve skupině  dětí se stejným problémem a cílem získají obézní děti potřebnou oporu a vědomí, že nejsou na světě jediní se svým problémem.
  • Naučit dítě přijmout své tělo.
  • Zautomatizovat správné stravovací a pohybové návyky tak, aby  tato problematika neodčerpávala dětem životní energii, kterou mohou investovat smysluplněji.


 
Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.