www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
NEDOSTATEK TEKUTIN může způsobit potíže  Tisk   Email
Napsal Tamara Starnovská   |   Pátek, 08 srpen 2008
Již před několika lety byly studovány důsledky nedostatečné konzumace tekutin v průběhu školního vyučování na výkonnost dětí. Výsledky byly alarmující – zhoršila se pozornost, snížil duševní výkon. To byly akutní problémy. Důsledky na stav organismu po stránce biochemické totiž nebyly studovány, ani se nehodnotila kvalita činnosti ledvin.
Trvá-li stav chronického nedostatku tekutin delší dobu, dojde k přetížení ledvin, krevního oběhu a zvýšení rizika pozdější tvorby ledvinových nebo žlučníkových kamenů. Pokud se k tomu ještě přidá nadbytek soli, kterou děti konzumují především v její „skryté“ formě v běžných potravinách a slaných pamlscích, tak dojde – někdy dříve, někdy později, u citlivých jedinců ke zvýšení krevního tlaku a k dalším obtížím. Jejich původní příčiny nikoho nenapadne hledat v nesprávném pitném režimu již v dětství. Přitom právě toto je vhodný příklad pro zdůraznění souvislostí. Již v dětství se totiž dělá nejvíce chyb, které se přenášejí do pozdějšího života – zejména v příjmu tekutin se tyto chyby podepsaly na celé generaci středního věku, která se nyní potýká s problémy s nedostatečnou konzumací tekutin, důsledkem problematických zákazů a postupů v dětském věku.

Proč musí děti pít víc než dospělí?

Protože:
  1. mají relativně větší tělesný povrch, a tím větší ztráty odpařováním
  2. mnohem více se pohybují, a tedy více potí – pot je především voda
  3. při pohybu a mluvení se značná část tekutin ztrácí formou vodní páry
  4. ve školách a „panelácích“ je suchý vzduch, zvyšující ztráty tekutin.


Některé děti potřebují méně tekutin než jiné – proč?

Výživa je nezanedbatelným zdrojem tekutin. Správně sestavená a kuchyňsky připravená strava obsahuje asi 70% vody, což je skoro tolik, kolik by teoreticky bylo potřeba k zajištění optimálního objemu tekutiny, aniž by dítě přijímalo další tekutiny. Ale to je nedosažitelný ideál.

Dítě nicméně skutečně často dostane i významné množství tekutin ve formě polévek, kaší, tekutých mléčných produktů, ovoce a zeleniny. Právě fakt, že některé děti v pozdějším batolecím věku odmítají polívčičky a zeleninu, je příčinou toho, že příjem tekutin u nich musí být zajištěn jiným způsobem. Podstatně méně vody je naneštěstí ve stravě, jejíž významnou část tvoří pečivo, tvrdé sýry a uzeniny.  Poslední dvě potraviny jsou doslova „koncentrovanou výživou“ s relativně nízkým podílem vody, pohybujícím se okolo 30-50 %.
Roli hraje i obsah soli v potravě, pokud dítě holduje slaných crakerům a chipsům, má vysoký příjem soli (a tím i sodíku) ve stravě a zadržuje pak v těle vodu.

Lze poznat stav významného nedostatku tekutin (dehydrataci)?

Ano, Bohužel většinou až tehdy, kdy nedostatek je závažný. Projevy:

  1. pokles krevního tlaku, malátnost, případně bolesti hlavy
  2. odkrvení kůže, která je suchá, bledá a málo napjatá
  3. zvýšení tepové frekvence i v klidu
  4. vysychání sliznic (sucho v ústech) a „zapadlé oči“
  5. omezení tvorby moče (projeví se změnou barvy z přirozené slabě nažloutlé až do sytě žluté).

Na závěr připomínáme, že příjem tekutin během dne by neměl klesnout pod 2 litry.  
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.