www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Co máme na talíři – SACHARIDY  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 23 červenec 2008
Sacharidy tvoří základ stravy a jsou pro organismus významným zdrojem energie. Jsou  též nezbytné pro správné fungování mozku. Energeticky jsou na tom stejně jako bílkoviny: 1g = 17 kJ.
 
V potravinách jsou však zastoupeny více, a jejich přeměna na energii je daleko snazší, tudíž dodávají i větší množství celkové energie. Sacharidy jsou velkou skupinou s mnoha různými „členy“. Některé z nich náš organizmus využije rychleji (jsou snáze a rychleji stravitelné a využitelné (někdy se jim říká jednoduché sacharidy), jiné musí napřed rozložit na „jednoduché“ a pak teprve je využije (běžně označované jako polysacharidy). To je pro nás výhodnější, protože díky tomu méně energie uložíme do rezervy.
 
Do skupiny jednoduchých sacharidů patří cukr obsažený v cukrové řepě, ovocný cukr nebo hroznový cukr a další. Jednoduché cukry  v naší stravě můžeme co nejvíce omezit. Ze stravy můžeme tedy klidně  vyloučit všechny sladké nápoje i různé slazené bonbóny a cukrovinky obecně.
Výhodnějším zdrojem sacharidů jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, brambory, mouka, moučné a pekárenské výrobky, rýže, ovesné vločky, které obsahují polysacharidy, tedy ty stavbou „složitější“. Mezi polysacharidy řadíme i velmi důležitou složku stravy, kterou je vláknina. Je to vlastně buněčná stěna rostlin a je pro člověka nestravitelná. Váže na sebe vodu, tedy snadno nabobtná a naplní žaludek, což vyvolá pocit sytosti. Vláknina také zvětšuje objem střev - podporuje jejich vyprazdňování. Mohli bychom si jí představit jako kartáč, který nám pomáhá vyčistit střeva od škodlivých látek. Další pozitivní schopností vlákniny je ta, že do sebe vstřebává některé nežádoucí látky. Vysoký obsah vlákniny je  v sušeném ovoci, celozrnném chlebu, obilných vločkách a ovoci.
 
Děti do 10 let by ale neměly mít vlákniny ve své stravě příliš, protože jejich trávicí systém ještě není na zpracování jejího většího množství připraven. Jak z uvedené vlastnosti vlákniny vyplývá, bobtná protože do sebe vstřebává tekutiny. Proto je nezbytné  vždy když jíme zdroje vlákniny dostatečně je zapíjet (například sušené ovoce nejíme jen tak, ale pijeme k němu).
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.