www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Co máme na talíři - BÍLKOVINY a TUKY  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 23 červenec 2008
Jistě víš, že naše strava obsahuje 3 základní druhy živin – sacharidy, tuky a bílkoviny. Dále jsou v potravinách zastoupeny v menším množství vitaminy, minerální látky a vláknina. Povíme si nyní něco o bílkovinách a tucích: 
 
Bílkoviny - jinak také proteiny. Jsou pro naši stravu nepostradatelné, protože jsou základními stavebními kameny organismu. V 1 g bílkovin je obsaženo přibližně 17 kJ (4 kcal). Bílkoviny jsou obsaženy především v mase, rybách, mléčných výrobcích, vejcích a luštěninách. Jejich trávení vyžaduje více energie než u tuků a sacharidů. Bílkoviny ve stravě dodávají našemu tělu tzv. základní aminokyseliny, které si tělo samo nedokáže vytvořit. Ve stravě přijímáme bílkoviny dvojího původu - živočišné a rostlinné, přičemž rostlinné bílkoviny obsahují méně aminokyselin oproti živočišným. Tudíž je nutné přijímat jak rostlinnou tak i živočišnou stravu.

Tuky - nejvydatnější koncentrovaný zdroj energie. V 1 g je obsaženo přibližně 37 kJ.
Základní stavební složkou tuků jsou nasycené a nenasycené mastné kyseliny a jejich vzájemný poměr určuje kvalitu tuku. Vhodnější jsou ty tuky, v nichž převažují kyseliny nenasycené - tzn. rostlinné oleje a tuky z těchto olejů vyrobené. Při hodnocení množství tuku ve stravě nesmíme zapomenout na tzv. skryté tuky, které jsou obsaženy téměř ve všech potravinách.
Dříve se doporučovalo omezovat tuky na minimum, ale dnes jsou samozřejmou součástí zdravé výživy a nelze je vyloučit z jídelníčku. Dodávají stravě chutnost a jemnost při žvýkání a jsou zdrojem již zmíněných mastných kyselin. V rostlinných olejích a čerstvém másle je celá řada lidskému organismu prospěšných látek. NEZDRAVÝ je na tucích jejich nadbytečný příjem, zejména příjem živočišných tuků, a při tepelné úpravě přepalování.
 
Tuky přijímané z potravy obecně rozdělujeme na tuky nasycené a nenasycené (zjednodušené označení podle obsahu mastných kyselin):
 
Nasycené tuky:
Nasycené tuky jsou součástí potravin živočišného původu. Nalezneme je zejména v mase, uzeninách, drůbeži, másle, sádle, škvarkách, mléčných výrobcích s vyšším podílem tuku, tučném pečivu nebo sladkostech. Jejich nadbytečný příjem vede ke vzniku srdečně-cévních onemocnění. Nasycené tuky by měly tvořit 1/3 z celkového příjmu tuků. Toto množství v běžném jídelníčku vyčerpáme konzumací živočišných potravin (masa, sýrů, mléka...).

Nenasycené tuky:
Nenasycené tuky jsou součástí rostlinných olejů (olivový, slunečnicový, sójový apod.), ořechů a ryb a měly by představovat asi 2/3 celkového denního příjmu tuků.
Tento druh tuků působí na náš organismus příznivě a na rozdíl od nasycených tuků snižuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění.
Rostlinné tuky bychom tedy v naší stravě měli upřednostňovat.
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.