www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Jak rozložit denní příjem jídla  Tisk   Email
Napsal Jana Píchová   |   Čtvrtek, 22 duben 2010

Dotaz:

Dobrý den! Obracím se na vás s prosbou o pomoc. Má pětiletá dcerka má 30kg/125cm, alespoň před dvěma měsíci měla. Mám strach ji vážit. Myslím, že nejvíce přibírá díky své velké chuti k jídlu. Jí ráda a hodně. Chyba je hlavně ve mně, protože nejsem důsledná a nemám sílu jí jídlo zakázat. Píšete, že pro děti nejsou vhodné diety, že se má váha udržovat a čekat, až se pohne výškově. Já bych byla přesto ráda, kdyby 5kg zhubla. Asi je to moc. Jsem schopná vážit jí jídlo a hlídat energetický příjem, ale nevím, jak mám rozložit denní dávky, aby jí nic důležitého nechybělo. Bohužel už se dostáváme do začarovaného kruhu, kdy díky svým kilům navíc už není schopná takové pohybové aktivity jako štíhlé děti. Přesto hodně jezdíme na kole, chodí na dětský aerobic, na bruslení. Začaly se jí posmívat děti a mě trápí, že je nešťastná. Vůbec nevím, co jí mám na to odpovídat. Jinak mám ještě syna, který má normální postavu, manžel je štíhlý, já si váhu musím hlídat (z mé strany jsou problémy s obezitou). Přes den jídlo moc neohlídám, protože je ve školce, ale o prázdninách ji budu mít doma, tak bych chtěla být připravená. Děkuji. Vítková

Odpověď:

Dobrý den paní Vítková, 

Při snižování hmotnosti u dětí je nejdůležitější pravidelnost a důslednost, která vyžaduje velkou angažovanost rodičů. V prvé řadě doporučuji srovnat jídelní režim. Doporučuje se 5-6 jídel za den ve 2-3 hodinových intervalech. Snídaně (7-8hod) - svačina (cca 10 hod) - oběd (12-13 hod) - svačina (15-16 hod) - večeře (18-19 hod) - 2. večeře spíše výjimečně (nejpozději 2 hod před spaním). Pokud se týká doporučovaného rozložení příjmu můžete se podívat zde .  

Dětský jídelníček by měl obsahovat všechny důležité složky potravy - sacharidy, bílkoviny (pro děti obzvláště důležité), tuky, vláknina, minerály, vitaminy. Velmi důležitý je samozřejmě pitný režim - u dětí se doporučuje 2 - 2,5 litru neslazených nápojů za den. Pokud se týká hubnutí, není zdravé hubnout o více než 0,5 kg za týden, u dětí se obecně doporučuje spíše vybudovat návyk pravidelnosti a spíše váhu udržovat. Domnívám se, že pro začátek bude velmi záležet na Vás, zda seberete sílu odmítat svou dcerku a vytyčit jí pevné hranice. Uvědomte si, že pětileté dítě je v příjmu jídla z velké části odkázáno na své rodiče. Pokud se týká stravování v institucích během dne (školka, škola), domnívám se, že tam je dětem zajišťována strava pestrá a různorodá.

Jinak velmi oceňuji, že svoji dceru vedete k pohybové aktivitě, která má ve snižování nadváhy samozřejmě nezastupitelnou roli. Přeji Vám hodně zdaru, s pozdravem Píchová Jana.

 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.