www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Rosteme s chutí II. aneb Jak na stravování dítěte o prázdninách?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Pondělí, 29 červenec 2013
Čas prázdnin přináší do života dětí změnu denního režimu. Dříve bylo léto obdobím, kdy měly děti dostatek pohybu a většině z nich se dařilo „vyběhat“ i nějaké to zimní kilo navíc. V současné době však není neobvyklé, že děti přibírají právě během letních prázdnin. Některé děti sice tráví prázdniny velmi aktivním způsobem, ale přibývá i těch, které je celé prolenoší u počítače a televize.
Pojďme si tedy v následujících řádcích povědět několik rad a tipů, jak lze i o prázdninách dodržovat správné stravovací a pohybové návyky. 

Štěstí přeje připraveným 
Prázdniny by se měly pro dítě stát obdobím aktivního odpočinku. Proto bychom jejich průběh neměli nechat náhodě a pokusit se je naplánovat tak, aby poskytovaly dostatek pohybové aktivity – samozřejmě – ruku v ruce s pestrým a vyváženým jídelníčkem. Je jasné, že ne vždy lze vše ovlivnit, ale chceme-li vést dítě ke správným návykům i o prázdninách, měli bychom se snažit, abychom měli trávení prázdninového režimu poněkud „pod kontrolou“. 
Někdy se stává, že rodiče musí nechat část dne starší děti o prázdninách doma samotné, protože nemají možnost dovolené. I v takových situacích je vhodné zajistit, aby dítě mělo pravidelné a vyvážené jídlo. Pokud ho nemá, je často vystaveno lákadlům v podobě rychlých občerstvení a stánků s ne moc vhodnými potravinami obsahujícími přemíru tuků a sacharidů. Tráví-li dítě část dne doma, pak pamatujme na jednoduché pravidlo, že to, co doma není, nelze sníst! Nechcete-li, aby dítě během dne konzumovalo sladkosti a slané pochoutky jako jsou chipsy, krekry apod., pak je domů jednoduše nekupujte.


 

Dodržujte pravidelný jídelní režim
Někdy podléháme falešné představě, že přes léto děti lépe kompenzují větší příjem jídla pohybem. Prostřednictvím výdeje energie pohybovou aktivitou jistě není problémem občasné hřešení v podobě zmrzliny či buřta pečeného na ohni, ale bylo by mylné se domnívat, že díky pohybu si můžeme dovolit neomezené množství jídla. 
Často se totiž stává, že trávíme s rodinou o dovolené celý den na výletu či na pláži, téměř nejíme a protože večer pocítíme hlad, dopřejeme si většinou velké množství jídla. Tělo má pak po celodenním „hladovění“ větší tendenci energii z večerního jídla uložit do tukových zásob. Problematické bývají i pobyty, kde je stravování zajištěno formou all inclusive. Různá lákadla v podobě sladkostí, slazených nápojů, sendvičů a dalších dobrot, svádějí k ochutnání, a je velmi těžké odolat.
rybickova_pomazanka_zmensena50.jpg
Tip na prázdninovou svačinu! 
K dodržování pravidelného režimu přispívá i zařazení vhodné vyvážené svačiny. 
Vytkoušet můžete například následující rybičkovou pomazánku  
Rybičková pomazánka s tvarohem
Na  pomazánku ze 2 konzerv rybiček ve vlastní šťávě (sardinky, tuňák dle chuti) budeme potřebovat:
1 tvaroh
1 menší cibuli 
2 lžičky Ramy
Na dochucení:
citrónovou šťávu, hořčici, trochu kečupu, sůl, pepř
Rybičky rozmačkáme vidličkou, přidáme k nim tvaroh, na jemno nakrájenou cibulku, trochu margarínu  nebo žervé (na zjemnění). Osolíme, opepříme a případně přidáme trochu citrónové šťávy, hořčici či trochu kečupu – dle chuti. Podáváme namazané na nejlépe celozrnné pečivo. 
Více tipů pro vyvážené svačiny dětí naleznete na stránkách www.rostemeschuti.cz

 

 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.