www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Rosteme s chutí III. aneb Od 1. září už nikdy bez svačiny?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 29 srpen 2013
Také si každý začátek školního roku dáváte předsevzetí, že už opravdu nebudete dítě posílat do školy namísto se svačinou s penězi na ni?  Také často toto předsevzetí dodržíte jen velmi krátce a nakonec, ať již z jakéhokoli důvodu, to vzdáte? Pojďme  se společně na tuto problematiku podívat trochu z blízka, inspirovat se a možná i namotivovat k dalšímu  - tentokrát úspěšnému - pokusu o dodržení předsevzetí. 

Proč je důležitá svačina?
Vzhledem k tomu, že si děti, zejména ty menší, neumí vytvářet zásoby živin, jsou více ohroženy jejich nedostatkem. Z tohoto pohledu je důležitý pravidelný přísun pestré stravy. Existují všeobecná doporučení, jak by měl vypadat jídelníček v různém věku dítěte, kolik energie by měl do těla dodávat, kolik živin by měl obsahovat a tak dále. Praxe však stále ve větší míře ukazuje, že je třeba přístupu více individuálního. Zejména je nutné uvažovat v kontextu celodenního a dokonce i týdenního jídelníčku dítěte. V tomto kontextu je nutné uvažovat také při přípravě svačin. Pokud například rodiče ví, že dítě bude mít ve škole (či doma) sladké jídlo k obědu, není vhodné dávat sladkou svačinu, ale naopak, přidat v ní více bílkovin. Obdobně také můžeme přistupovat i k velikosti svačiny. Například pokud v daný den dítě jde později na oběd nebo víte, že z nějakého důvodu nebude mít běžnou porci jídla k obědu (např. celodenní výlet apod.) nebo má pohybově náročnější den, pak může být svačina vydatnější. 
Mnoho školáků dochází odpoledne do různých kroužků či jiných zájmových aktivit a vrací se nezřídka domů až v pozdních večerních hodinách. Rodiče by tedy měli zajistit dítěti i vhodnou odpolední svačinu. Předejdou tak tomu, že dítě řeší jídlo méně vhodnými potravinami, které si koupí samo nebo nejí a přijde domů vyhladovělé a sní tak více jídla, než by bylo záhodno.

Rodiče, jak na svačiny? 
Důvody, proč je pro dítě svačina důležitou součástí jídelníčku víme.  Jsou tu však ona ALE! Z úst maminek často slyšíme, že jim dochází inspirace a mají pocit, že dávají dětem to samé dokola. Také slýcháme argument, že dítě svačinu z domova z různých důvodů nejí.  Nezřídka jsme se setkali i s tím, že dítě nestačí svačinu ve škole sníst, protože jsou velmi krátké přestávky, ale i řadou dalších důvodů. 
Rodiče, a ruku na srdce, někdy je zkrátka po ránu, kdy máte vypravit děti i sebe do práce a nestíháte, pohodlnější dát do ruky dítěti peníze, ať si něco koupí, že? Asi to není problém, pokud je to občas, ale neměli bychom to vzdávat zcela. I když nacházíte nedojedené svačiny a napadají vás myšlenky o marnosti snažení, určitě to nevzdávejte. Spíše se snažte děti do přípravy svačin zapojit. 
I když by svačina měla mít vhodné složení a měly by v ní být zastoupeny všechny živiny, jistě není občas problém zpestřit jídelníček školáka sladkou svačinou v podobě buchty, koláče nebo sušenky, doplněné mlékem či jogurtem.  
A pokud vám bude docházet inspirace, můžete využít následujících tipů a dále spousty svačinových receptů na www.rostemeschuti.cz

 
Tip na svačinu 1. rama_multivita_500g_small_size.jpg
bílá houska
mrkvová pomazánka (nastrouhaná mrkev,  trochu bílého jogurtu, margarín Rama Multivita, čerstvý sýr)
salát srdéčko, cherry rajčata, ředěný džus
svacina_c9.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
rama_maslova_400g_small_size.jpgTip na svačinu 2. 
celozrnná houska
Rama Lahodná Máslová příchuť
mozzarella
rajče – plátky,
salát kadeřavý
hrozno, ředěný džus
svacina_c12.jpg
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.