www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Rosteme s chutí IV. aneb Jak na vhodný jídelníček u dětí  Tisk   Email
Napsal Administrator   |   Pondělí, 16 prosinec 2013

Existují obecná doporučení, jak by měl vypadat jídelníček v různém věku dítěte, kolik energie by měl do těla dodávat, kolik živin by měl obsahovat a tak dále. Praxe však stále ve větší míře ukazuje, že je třeba přístupu více individuálního. Každé dítě má svá zdravotní specifika, potřeby vyplývající z jeho životního stylu a také i chuťové preference.

Držet se doporučení nebo respektovat individualitu?

Maminky se často snaží stravu svého dítěte velmi bedlivě sledovat a řídit se předepsanými jídelníčky. Avšak  - dítě může některé potraviny zcela odmítat, může být na některou složku v potravě alergické a tu začíná pro maminky starost! Čím potravinu nahradit? Jak dítěti dodat potřebné látky? Jak mu „vnutit“ ovoce a zeleninu? Často se tak stává, že jsou jídelníčky dětí monotematické a chybí v nich důležité potravinové skupiny – zejména zelenina, ovoce, zakysané mléčné výrobky, sýry, luštěniny či maso.

Všeobecně také panuje mylný názor, že dítě je „malý dospělý“, a proto může jíst v podstatě stejně jako dospělý, jen s tím, že se mu naservíruje menší porce.

 Jak se liší jídelníček dětí od jídelníčku dospělého?

výživa dětíPro děti i dospělé jistě platí stejné obecné principy vhodného stravování, tj. pravidelnost, vyváženost a pestrost stravy. Děti jsou více než dospělí citlivé k nedostatku některé složky ve stravě. Tento nedostatek se nemusí však projevit hned, ale až v dospělosti, kdy se objeví zdravotní komplikace s ním spojené. Musíme si uvědomit, že doporučené denní dávky živin, vitamínů a minerálů pro děti se liší podle věku a pohlaví dítěte a nelze je tedy zúžit na jedno „obecné“ doporučení optimální denních dávek. Abychom pro dítě zajistili vyvážený jídelníček, můžeme se držet u každého jídla principem „zdravého talíře“, z kterého 1/3 tvoří sacharidová složka (pečivo, příloha, ovoce), 1/3 bílkovinná složka (maso, mléčné výrobky, sýry apod.) a z 1/3 zelenina.

Co by nemělo chybět v jídelníčku dítěte

V dětském jídelníčku by nemělo denně chybět především mléko a zakysané mléčné výrobky, sýry (zejm. tvrdé a přírodní), libové maso, celozrnné pečivo (u dětí do 10 let je doporučen však pouze 1 ks denně), přiměřená porce přílohy (zejména rýže, brambory, těstoviny), zelenina a ovoce. Nutné je zajistit také přiměřený přísun tuků. Přednost bychom měli dávat rostlinným olejům a rostlinným tukům – margarínům s občasným zařazením másla. Dvakrát týdně by měly být součástí jídelníčku ryby nebo rybí výrobky a jednou týdně luštěniny (jako zdroj rostlinných bílkovin). Omezeny by pak měly být sladkosti, slazené nápoje, sladké a bílé pečivo, slané chipsy, krackery, arašídy a jiné podobné pochutiny, uzeniny a smažená jídla.

Děti jako „samoživitelé“

Novým prvkem poslední doby je fakt, že si děti více obstarávají jídlo sami, než tomu bylo dříve, když byla matka doma. Se vstupem do školy často dostanou od rodičů místo svačiny peníze a ve věku, kdy se vytvářejí chuťové preference, podléhají nabídkám školníků či automatů, kteří profitují z prodeje sladkých nápojů, tyčinek či toho, po čem děti v důsledku televizních reklam prahnou. Starší děti často nechodí na školní obědy a volí lákavější varianty.

Začněte měnit jídelní návyky svého dítěte například vhodnou svačinou!

Dejte dítěti do školy, nebo i doma, vhodnou svačinu. Inspirujte se následujícím tipem nebo  na www.rostemeschuti.cz , kde naleznete spousty dalších receptů na vhodné dětské svačiny!

 

výživa dětíTip na svačinu:

chléb

Rama Classic

sýr ementál

ředkvičky nakrájené na plátky

salát srdéčko

1/2 banánu

ovocný čaj

 
Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.