www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Rodič jako PRŮVODCE DÍTĚTE zdravým životním stylem  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 06 srpen 2008
Rodiče  jsou často bezradní v řešení problému, nakolik nechat  volbu v  množství a druhu  přijímaného jídla  v rukou dítěte. Jisté  je jediné - časem nastane doba, kdy se bude dítě rozhodovat zcela samostatně, Vy mu však můžete dát  základ, který ovlivní, jak se bude dítě chovat ve vztahu k jídlu a pohybu až bude bez vaší přítomnosti a zcela bez kontroly. Ve vaší moci tedy je, abyste svému dítěti  nenásilně vytvořili  počátek  zdravého životního stylu.
 
Má dítě geneticky dáno se přejídat a nebo se na tom podílí vlivy rodiny? Zatím na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět, ale v každém případě  je role rodiny při formování správných stravovacích a pohybových návyků je nejvýznamnějším faktorem. Daleko významnější než známí hrdinové, herci, zpěváci či sportovci či později vliv vrstevníků, učitelů apod.
 
Míra odpovědnosti za životní styl závisí samozřejmě na věku dítěte. Je výhodné nechat určitou míru odpovědnosti dítěti již od útlého věku a s přibývajícím věkem míru této zodpovědnosti zvyšovat. Rodiče, kteří čtou tuto knihu, určitě chtějí pro své dítě to nejlepší, ale někdy  nezvolí optimální cestu.
 
Diety nevedou k úspěchu

Častým jevem bývá přeceňování významu jídla, kdy se otázky kolem jídla, případně váhy stávají centrem pozornosti. Matky, které opakovaně držely či drží dietu, mají tendenci více kontrolovat jídelní chování zejména dcer. Nadměrná rodičovská kontrola včetně zákazů určitých potravin, zvyšuje nebezpečí vzniku nesprávných stravovacích návyků a může  činit zejména dívky náchylnější jak k obezitě tak k poruchám příjmu potravy. Řeč však nemusí být pouze o dietách, ale i o alternativních směrech výživy jako je veganství, makrobiotika, vegetariánství a další. Při jakémkoli extrému ve stravování dochází k narušení postoji k jídlu. V naší společnosti se bohužel symbolem redukce váhy stalo slovo dieta. Pokud se rodič rozhodne, že dítě musí hubnout, nastolí nějakou omezující dietu  v dobré víře, že to je ten  nejlepší způsob, jak může dítěti pomoci. Je tomu však naopak, děvčata a chlapci, kteří často drželi diety, tak každoročně přibírají více na váze než ti, kteří nikdy  diety nedrželi. Namísto trápení dětí s dietami úplně stačí, když se podaří  pomalu postupně ovlivnit životní styl. Stačí úplně malé dílčí změny, kterých se snažíme dosáhnout nenásilně pokud možno hravou formou,. Pokud se podaří,  že děti stráví před televizí  v průměru ne více než 1 hodinu denně, budou se hodinu denně aktivně  hýbat a každý den sní alespoň 5  porcí zeleniny a ovoce a přestanou pít sladké limonády, je vyhráno. Jediným důvodem pro držení  diety je, pokud to doporučí  lékař vzhledem ke specifickému onemocnění, které vyžaduje držet nějakou dietu (např, bezlepková dieta a pod).

Role rodiče při změně životního  stylu dítěte

Rodiče by  měli udávat základní směr zdravého životního stylu, určit mantinely, v rámci kterých ale nechají dítěti  flexibilitu a možnost výběru
To, že dítěti nechají větší volnost rozhodně neznamená, že neovlivňují množství a druh a skladbu jídla, které sní.  Vždyť rodiče od narození dítěte určují, které potraviny budou doma a které doma nebudou a ovlivňují chuťové preference dětí.  Rodiče jsou zodpovědní za to, jaké jídlo dětem nabízejí a kdy jim ho nabízejí a děti jsou zodpovědné za rozhodnutí, kterou potravinu si z nabízených zvolí. Rodič může diplomaticky nabídnout  a nechat na dítěti rozhodnutí, jestli bude např. chtít  mrkev  syrovou  nebo vařenou, pokud syrovou zda nakrájenou na špalíčky a namáčet si ji do dipu nebo se již prodává mrkve v podobě kuliček nebo nastrouhat s jablkem  nebo jestli ji chce na svačinu nebo jakou součást večeře. Rodič může dítěti dát prázdnou bonboniéru a nechat mu vybrat které kousky ovoce a  zeleniny do ni dá nebo vydlabat půlku pomeranče či grepu a do toho naaranžovat špalíčky zeleniny a  pod. Nediskutujeme teda zda zeleninu ano nebo ne, ale dáme vybrat v jaké formě se bude konzumovat. Pokud už je dítě „zkažené“ tím, že rodiče tráví denně večery u televize s chipsy, které se povalují po celém bytě, mohou při změně životního stylu dát dítěti vybrat, zda chce konzumovat často chipsy v sobotu nebo v neděli a koupit    malé balení nebo ještě lépe mu dát vybrat mezi zdravějšími variantami (šmakoun, sušené maso, 20 g namíchaných oříšků a, mandlí, alburetky apod)." 
 
Lze též vytvořit tabulku oblíbených potravin z jednotlivých potravinových kategorií nebo podle abecedy a hravou formou – např. losováním, vybrat z nastříhaných kartiček a apod.. Vezměte zejména mladší děti s sebou na nákup a nechte je vybrat 5 druhů zeleniny a ovoce.  Tak jako  asijské děti berou za normální kořeněná jídla, bude vaše dítě pokládat za normu, že součástí každého jídla je zelenina, (i když třeba jenom jak ozdoba na talíři), když na to bude od mala zvyklé. Pokud  bude rodinným zvykem podávat ovoce  třeba ve formě salátu místo dezertu, dítě to bude považovat za přirozenou součást stravy
 
Když bude tatínek vášnivý rybář nebo maminka milovnicí ryb a  stane se rituálem, že si rodina  vždy v neděli dopřeje nějakou výbornou rybu, bude to o něčem  jiném, než když je rodinnou tradicí jíst rybu jednou do roka  a ještě tatínek namítá, že by radši na štědrý den řízek než kapra. A není to jen o skladbě, ale i o množství. Jestliže se automaticky nandavá na talíř leta 5 knedlíků, snížení na tři se může cítit jako omezení. Pokud jsem zvyklí na tři, bere se to jako norma. Důležité je očekávání  - jestliže sázím a neočekávám, že vyhraji, netrpím, když opakovaně nevylosují má čísla.
 
Jestliže je dítě zvyklé jíst zdravé potraviny a neočekává stále sladkosti, považuje to za normu a ne za dietu.
Každé dítě by mělo být vedeno k tomu, aby se radovalo ze zdravého chutného  vyvážené jídla, které by mělo být základem stravovacích návyků, ze kterých lze občas vybočit.
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.