www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
RODINA - NEJMOCNĚJŠÍ MODEL PRO STRAVOVACÍ NÁVYKY  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 06 srpen 2008
Obézní rodiče přispívají ke vzniku a udržení obezity svých dětí jak genetickou (dědičnou) výbavou, tak svým celkovým stylem života. Jako rodič ať chcete nebo nechcete, představujete pro dítě mocný vzor -  model.
 
Jisté je, že rodina je nejmocnější model. Dítě se odmala učí novému chování tím, že pozoruje a napodobuje chování lidí kolem sebe. Koho napodobuje nejvíce? Samozřejmě lidi, které dítě miluje, kteří jsou mu nejbližší, a tím jsou nepochybně rodiče, prarodiče a sourozenci.
 
A tak, když holčička rozmlouvá s panenkami, často vás potěší, nebo naopak až zaskočí, jak v tom slyšíte sebe. Když chlapeček závodí autíčky, odráží se v jeho slovech chování otce za volantem. Zrovna tak může dítě odmítat zeleninové jídlo stejnými slovy, jakými vás častuje manžel při podávání nepříliš oblíbené krmě. Pokud tráví rodiče hodně času u televize, nemůžou očekávat, že tomu bude u dítěte jinak.
 
Dítě tedy přijme návyky především „obézní rodiny“, která se ráda nechává ovlivňovat „toxickým prostředím“. Jistě víte, že jednou z příčin zvýšeného výskytu obezity v široké rodině je, že se dědí nevhodné stravovací návyky z generace na generaci. A vy tím, že tento začarovaný kruh začnete přetínat, začnete žít jinak, zdravěji, připravíte lepší život nejenom vám, vašim dětem, ale i vnoučatům a dalším generacím. Ideální by bylo, kdyby se obézní rodiče ještě předtím, než se rozhodnou mít dítě, pokoušeli o změnu životního stylu, a tím i o redukci hmotnosti, nejlépe pod vedením odborníků, např. v kurzech snižování nadváhy, kde se bere v úvahu nejen hledisko výživové, ale i psychologické. Je daleko snazší vytváření špatných stravovacích a pohybových návyků předcházet než je potom měnit. Pokud už tyto nevhodné návyky jsou vytvořeny, pak je snadnější je změnit, když ještě nejsou fixovány mnoho let.

Bylo prokázáno, že pouze teoretické znalosti o obezitě a výživě nestačí k tomu, aby člověk změnil zažité nevhodné návyky. Děti dělají to, co dělají rodiče, ne to co říkají.
Rodiče, kteří mluví o tom, jak nemají rádi zeleninu, jak neradi vykonávají nějaký pohyb a podobně, přenesou tento postoj k hubnutí i na děti. Budeme se vám snažit hubnutí zpříjemňovat, neříkáme však, že se někdy u vás negativní pocity neobjeví. Sdílejte je však s přáteli, manželem, když to děti neslyší. Připoutejte pozornost dětí na změnu vašeho jídelního a pohybového chování. Vyprávějte jim o vašich úspěších, které děti neviděly. Pochlubte se, jak jste např. při oslavě v práci ochutnali vlašského salátu jenom symbolicky, a zatímco kolega snědl celý talíř smažených brambůrků, vy jste si místo nich vzali pomeranč.
 
Jak už jsme si řekli, zhruba do tří let se na příjmu potravy podílí největší měrou fyziologické signály hladu. Později již hrají velkou roli v příjmu potravy jiné podněty než pouze hlad. Malé děti mají.  Je na vás, zda necháte dítě, aby si  samo regulovat množství přijaté energie pro daný den vzhledem k růstovému období, ve kterém se nachází, k aktivitě, kterou za daný den vykonalo, k předchozímu příjmu potravy a nebo zda vrozený mechanismus, který jim řekne, zda jsou nasycení přebijete vnějšími podněty.
 
Vliv raného vystavení dítěte různým nevhodným potravinám ovlivňuje výběr jídla samotným dítětem i v pozdějším věku. Děti tedy jedí více to, na co jsou zvyklé. Chuťové zvyklosti se stávají základem pozdějších výživových stereotypů. Nejdříve rodina, pak kamarádi a reklama vytváří u dítěte představu o tom, co je zdravá a nezdravá potravina a jakého složení je obvyklý jídelníček, jak veliká má být porce apod. Starší děti regulují množství jídla ne u jednoho jídla ale za celý den. Pokud však již signály hladu vymizely, je potřeba se snažit je nenásilně opět obnovovat. Rodičovské příkazy typu „dojez, co máš na talíři “ mohou u dětí vést ke ztrátě či oslabení těchto přirozených regulačních schopností.
 
Během dětství se tedy děti seznamují s novými druhy potravin, dochází k utváření hierarchie obliby či neobliby daných jídel. Opakované vystavování jídlu např. vysoce tučnému podporuje jeho oblibu. Též jídlo používané jako odměna může u dítěte vést k zesílení pozitivní hodnoty daného jídla. Sladkosti, které se dávají jako odměna, se pro dítě stávají žádoucím a atraktivnějším a zajímavějším jídlem než jiné. Jídlo, které je přijímáno pouze pod nějakým nátlakem, se stává pro dítě odporným. V předškolním věku hraje hlavní roli rodina a případně reklama, ve školním věku hrají důležitou roli navíc kamarádi.

 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.