www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
NENECHTE VYMIZET PŘIROZENÉ SIGNÁLY SYTOSTI U DĚTÍ  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 06 srpen 2008
Někteří výzkumníci poukazují, že příliš pevná rodičovská kontrola nad tím, co děti budou jíst může být kontraproduktivní, protože to může působit proti dětské přirozené schopnosti vnímat hlad a pocit nasycení.
 
Rodiče  tak nechtěně podporují  budoucí přejídání dítěte  tím, že u něj tlumí  fungování signálů  hladu a nasycenosti. Pokud se rodiče moc soustředí na to,  že má dítě dojíst to, co mu někdo jiný naložil na talíř  a nebo je  naopak striktně v jídle omezují, odnaučují je  reagovat spontánně na signály hladu a nasycenosti, jako to dítě umělo při narození.. Dítě jí přes moc nebo naopak tajně a vytváří si pocity viny ve vztahu ke konzumaci jídla.
 
Množství jídla
 
Snížení množství jídla je jednou z cest, jak nenásilně snížit množství přijaté energie. Platí heslo, že první sousta vychutnáme a další už jsou jen setrvačnost,  Dávejte od mala   dítěti  na talíř menší porce, ať si  raději, když nemá dost,  přidá, jakmile je toho dítě schopno, ať si  nabírá samo. Nechte dítěti samotnému  si určovat množství  potravy, které sní, ono nejlépe ví, kdy má hlad a kdy už je nasycené. Nechte dítěti rozvíjet vnitřní fyziologické signály hladu a  nasycenosti, nenuťte ho  dojídat, nebraňte v přidávání si. Pokud už má tyto signály narušené, buďte mu modelem. Hovořte  nad výborným jídlem o tom, že  je to tak dobré, že byste si ještě dali, ale že už jste nasyceni a že odoláte. Pochlubte se dítěti, že  při oslavě v práci, když jste snědli dva chlebíčky a chtěli jste v konzumaci pokračovat, jste si uvědomili, že už jste sytí a ovládli jste se a už jste si nevzali.

Na druhou stranu neučte dítě uzobávat jídlo celý den. Jakmile dítě odejde od stolu, at už se nevrací a další potravinu mu dejte  až pří dalším jídle.
Nemějte strach z toho, že když dítě odmítne jíst večeři, že půjde spát hladové. Dítě se potřebuje naučit logický důsledek toho, že nejí. Je to lekce, kterou se mnoho dětí nikdy nemělo možnost se naučit.


Jak se mění kontrola dítěte s věkem?

Máte možná pocit, že  dítě je zcela ve vaší moci, co mu nekoupíte a nedáte na talíř, tak to nemá.. Od batolecího věku ho musíte učit, jak si vybírat z vhodné potraviny, jak odolávat pokušení reklam a vrstevníků apod. Začít vychovávat v pubertě je již pozdě.
V předškolním věku rodiče  zcela rozhodují o tom, co se domů nakoupí,  co se doma navaří, tedy co, kolik a kdy a kde bude  malé dítě jíst, zda budou vozit dítě do školky autem nebo zda ze školy půjdou pěšky a navíc ještě na zábavnou procházku. 
Pro dítě není jídlo základní životní  potřebou, jídlo již není centrem jeho pozornosti tak jak to bylo v kojeneckém věku, neboť dítě se začíná zajímat o okolní svět a má spoustu nových podnětů. Mnozí rodiče jsou z toho trochu zneklidněni, ale vše je v naprostém pořádku. Jsou období v průběhu dne, kdy si dítě jenom zobne, nemá hlad a při dalším jídle si přidá. Dítě  s většinou reguluje příjem energie za celý den, tolerujte výchylky v průběhu dne. Ukazuje se, že děti ve věku zhruba do tří let regulují potravu zejména v důsledku pocitů nasycenosti, pak už již jedí v důsledku jiných podnětů a nejvíce se podílí na energetickém příjmu potravy velikost porce. Nepotlačujte tedy fyziologické potřeby dítěte, jak jsem o tom již hovořili.
Ve školním věku největší vliv ve vztahu ke stravování i pohybu zůstává samozřejmě na rodině, ale do hry vstupují i  další činitelé, o kterých si dítě většinou poprvé může rozhodnout samostatně. Koupí si v automatu mléko nebo colu, u školníka kit kat nebo musli tyčinku. Mám od rodičů tolik peněz, abych si jimi mohlo kupovat kamarády nebo si je získám svými osobnostními vlastnostmi? Začínají hrát větší roli prarodiče, které pomáhají více s chodem domácnosti, sourozenci, s kterými je dítě samo doma apod.
V dospívání (adolescenci) se dítě odpoutává a hledá jiné vzory než rodiče, nejdůležitější jsou pro něho vrstevníci. Odpovědnost se pomalu přesouvá do rukou dítěte a zde se zúročí naše výchovné metody.
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.