www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
POMALÉ ZMĚNY JÍDELNÍCH NÁVYKŮ MAJÍ DLOUHODOBÉ TRVÁNÍ  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Středa, 06 srpen 2008
Dobrou zprávou je, že aby jedinec nebo rodina nepřibírala dále na váze, není třeba dělat žádné dramatické změny v chování, není třeba držet diety.
Nevhodné stravovací a pohybové návyky, které se u vás a dětí vyskytovaly často mnoho let, se nemohou změnit přes noc. Budeme usilovat o to, aby tyto nové návyky vydržely až do konce života. Nebudete tedy dodržovat žádné ostré diety, nebudou vám ani dětem striktně zakazovány žádné potraviny, ale budete pomalu přebudovávat životní postoj, zejména ve vztahu k jídlu a pohybu

Uvědomte si, že změnit návyk je stejný proces, jako když učíme dítě jezdit na kole nebo hrát tenis nebo když vy jset se učili řídit auto. Nenaučíte se to ze dne na den, ale učíte se to po malých postupných krocích, musíte to stále opakovat než vám to vejde do krve a samozřejmě
při tom i chybujete. Soustředíte se na malé změny, které však mohou mít na zdraví rodiny velký dopad. Není to o tom,  že se úplně vzdáte tradičních jídel – sobotní koláč k snídani a zažitých rodinných aktivit, na které jste zvyklí (nedělní televizní pohádka).
Rozhodně je špatným řešením, pokud matka přijde s tím, že od zítřka začíná zdravě vařit a že začnou nový diametrálně odlišný život. Sami víte ze svých hubnoucích zkušeností, že čím větší změnu uděláte, tím je menší naděje na  udržení této změny. Stačí opravdu malé změny v každodenní rutině, které mají velký význam pro zlepšení stravování celé rodiny  a k udržení zdravé váhy.
Rodiče mohou svým pozitivním přístupem vyhlásit bojovou hru na lapání  kalorií tak, aby si rodina i nadále užila dobrého jídla. "energetická propast", která způsobuje, že tolika dětí a dospělých  postupně přibírá na váze, je pravděpodobně v průměru 100 kalorií za den, to znamená, že se konzumuje o přibližně o 100 kalorií více než  se vydává, což je ekvivalent například jednoho krajíce chleba nebo dvou třetin plechovky limonády. Když si například dítě 3x nekousne do typického hamburgru z fast foodu může ušetřit 100 kalorií. Chůzí 1 extra míle každý den, což je okolo 2 000 až 2 500 extra kroků, lze spálit 100 kalorií. 100 kalorií za den navíc může znamenat 700 kalorií za týden, 2.800 kalorií za měsíc. Za rok pak kolem 4 kg navíc. 

Jestliže naučíme děti, zrovna tak jako si automaticky čistí zuby, aby každý den jedly  zeleninu, netučné maso, pily vodu, k svačinám  jedly čerstvé ovoce, zeleninu a netučné nebo nízkotučné mléčné produkty, můžeme zlepšit jejich stravu a pomoci omezit nadměrný kalorický příjem. Zrovnatak naučíme-li děti nahradit hořčici majonézou, hranolky pečenými brambory, chipsy jíst z mladého hrníčku ne z pylíku, nebrat si jídlo z balení koupeného, ale dávat si na talířek určité porce a naučíme-li děti hodinu denně se hýbat, problém obezity je vyřešen.

 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.