www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
MOTIVACE dětí v oblasti zdravého životního stylu  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
V oblasti zdravého životního stylu je, a to zejména vzhledem k toxickému prostředí plnému nezdravých potravin a aktivit, nejdůležitější dobrá motivace a jejím prostřednictvím i vysvětlení toho, proč je zdravý životní styl tak důležitý. Velmi podstatný je z hlediska motivačního také příklad dospělého – tedy pracovníka, který danou problematiku předkládá.

Důležitým motivačním činitelem při vedení dětí ke zdravému životnímu stylu by se mohla stát dlouhodobější hra. Velmi pozitivní zkušenosti jsou s hrami pomocí herního plánu. (Např. velký formát z papíru a na něm nakresleny dva břehy – pobřeží Tukožroutů a kontinent Zdravojedlíků a mezi nimi určitý počet políček – dle potřeby. Cílem hry je dosažení takového počtu bodů, aby děti – skupiny, týmy, posádky lodí, dojely po jednotlivých políčkách z jednoho břehu na druhý. Hra však může mít i jiné téma – např. šplhání na horu, hledání pokladu, dobývání hradu atd. To již ponecháme na kreativitě a chuti.)


Pro úspěšnou realizaci témat zdravého životního stylu je také nutné dodržovat určité zásady hodnocení (obecné i specifické), které korespondují s motivačními činiteli.

K obecným zásadám hodnocení patří zejména:

A) Každý soutěží sám se sebou, ale je dobré z dětí vytvořit menší skupinky – týmy, za které jednotlivci soutěží.
B) Zároveň bude třeba dbát na to, aby každý jedinec občas vyhrával i občas prohrával, nesmí se vytvořit nápadné hvězdy i nápadní outsideři. Pokud by vznikl jistý stereotyp, některé dítě často vyhrává a jiné prohrává, pak se motivační síla soutěživosti rychle ztrácí. Abychom mohli tento požadavek uskutečnit, je nutné různé bodovací hry a soutěže i v průběhu obměňovat a připravovat nové, aby tak byl dán všem dětem dostatek šancí na výhru.
C) Při hodnocení dětí volíme převážně pozitivní odměňování, tj. převážně odměňujeme úspěchy, a prohry či různé chyby a přestupky příliš netrestáme. Tento režim bývá u dětí úspěšný a kromě toho obézní děti mají mnoho zkušeností s neúspěchem, potřebují tedy spíše povzbuzení a ujištění, že něco umí, že se jim něco daří a že jsou „pašáci“.

Mezi specifické zásady hodnocení si pro náš účel zařaďme následující:


A/ Budeme hodnotit děti v celé řadě dimenzí jejich chování. V první řadě za pozitivní změny v jejich životním stylu, ale dále za plnění úkolů, pohyb, zapisování jídelníčků a další aktivity.
B/ Bodování dětí bude kombinací aspektu individuálního (bodování jedinců) a skupinového (týmu). Tím se bude motivovat jak vytváření skupin, tak i posuzování individuálních zájmů a potřeb.
C/ Na bodování se budou podílet děti tím, že mohou body navrhovat, bude se s nimi o hodnocení diskutovat a hodnocení bude probíhat převážně společně.

 
Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.