www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Jak si poskládám potraviny?  Tisk   Email
Napsal Jana Divoká   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
Naše strava obsahuje tři základní druhy živin: bílkoviny, tuky a sacharidy (cukry).
Bílkoviny představují pro náš organismus stavební materiál, jsou obsaženy v mase, mléce, sýrech, vejcích a luštěninách. Tuky a sacharidy jsou hlavními dodavateli energie. Mezi sacharidy patří nejen cukr, ale veškeré škroby, mouka, moučné výrobky, rýže, brambory.
Aby tělo správně fungovalo, musí být mezi základními živinami určitý poměr. Snědená potrava může být totiž nevhodná nejen nadbytečným množstvím joulů, ale  i nesprávnou skladbou, například velkým množstvím sacharidů.
Kdybys jedl každý den dvě čokolády a nic jiného, nepřesáhl bys povolený počet joulů, tudíž bys ani moc netloustl, ale pro tvé tělo by to byla z hlediska výživy katastrofa a po určité době by došlo k závažným poruchám v organismu. Čokoláda by ti sice dodala dostatek sacharidů - energie, ale málo stavebního materiálu – to znamená bílkovin.
Zapamatuj si také, že nadbytečná dodávka sacharidů je jednou z hlavních příčin výskytu obezity.  O cukru se říká, že obsahuje takzvané prázdné kalorie, tedy čistou energii, bez jakýchkoliv vitaminů, minerálů a bílkovin. V tucích je obsaženo velké množství energie, proto bychom jejich příjem měli také hlídat. Tuky však dodávají tělu i některé důležité vitamíny. Kromě bílkovin, sacharidů a tuků je nezbytné přijímat i minerály, vitaminy a vlákninu, které jsou důležité pro správné fungování tvého těla.

Vláknina jsou vlastně rostlinné zbytky potravy, které neumí naše tělo nijak využít. Má mnoho užitečných vlastností. Jednou z nich je i to, že na sebe dokáže navázat některé škodlivé látky, a ty se tak nedostanou do těla.

A jak tedy dosáhnout toho, abys přijímala vyváženou stravu, tedy takovou, ve  které budou všechny živiny ve správném zastoupení?


Pamatuj si, že existuje šest základních skupin potravin, které by měly být zastoupeny v určitém poměru. Tvůj jídelníček by měl obsahovat potraviny ze všech šesti skupin, a tím bude zaručeno, že tvé tělo dostane látky, které potřebuje ke správnému růstu a fungování.
 
Kolik porcí bys měl každý den přibližně z každé skupiny jíst? 

maso.jpg                        maso

masné výrobky

ryby

drůbež

 

1  -  2  porce   

mlko.jpgmléko

mléčné výrobky

vejce       

 

2  -  3  porce

ovoce.jpg

 

ovoce

 

1 -   2   porce     

zelenina.jpg

 

zelenina 

 

minimálně 3  porce

obiloviny.jpg

obilniny (chléb)

přílohy (brambory, luštěniny, rýže)       

 

3  - 6 porcí      

tuky.jpg

 

živočišné tuky

 

1  porce     

    
 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.