www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Důležitost PITNÉHO REŽIMU  Tisk   Email
Napsal PhDr. Iva Málková   |   Čtvrtek, 07 srpen 2008
rajec_075_medunka_cz.jpgNe nadarmo se říká, že voda je základem našeho života. Málokdo si uvědomí, že voda tvoří 60 - 70 % našeho těla,  to znamená, že člověk, který  váží okolo 70 kg, má v  sobě 40 - 50 litrů vody. Přes toto množství jsme však na ztrátu vody velice citliví a její nedostatek je  pro organismus daleko nebezpečnější než nedostatek potravin. Prvním ukazatelem nedostatku tekutin je pocit žízně, který se dostavuje již při ztrátě tekutin v objemu 2 % hmotnosti organizmu, větší ztráty vody vedou k poklesu fyzické i psychické výkonnosti, pocitu slabosti, nevolnosti až křečím.
 
Chronický (dlouhodobý) nedostatek tekutin má za následek pocit únavy, pokles výkonnosti a větší pravděpodobnost vzniku ledvinových kamenů. V tukové tkáni se v průběhu přibírání na váze po celá léta kumulují určité toxické látky z potravin a životního prostředí vůbec. V procesu hubnutí dochází k odbourávání tukové tkáně, kapénky tuku přechází z tukových buněk do krve a odtud musí být vyloučeny (přes ledviny) pryč z těla. S nimi se do krve dostávají i zmíněné toxické látky, které potřebují k vyloučení též dostatek tekutin. Průběh redukčního režimu je při nedostatku tekutin subjektivně hůře vnímán, zhoršuje se zácpa (která bývá průvodním jevem při hubnutí), zbytečně rychle stárne pokožka.
Nedostatek vody poznáme tmavě zabarvenou močí. (pozor ale na některé doplňky výživy, zejména vitaminové preparáty zbarvují moč tmavě). 
Kromě nedostatečného příjmu tekutin u běžné populace jsou ohroženy i skupiny, jako např. nesoběstační pacienti v nemocnicích, starší lidé, kteří často nepociťují potřebu pít, děti ve školách, kde není zajištěn správně pitný režim apod.

Hubnutí není odvodnění

Obézní lidé mají často zvýšené množství tělesné vody. Příčinou je poměrně složitý jev, zvaný inzulinorezistence: obezita je spojena s vyšší hladinou inzulinu v krvi, což mimo jiné způsobuje větší míru zachytávání sodíku ledvinami, a v důsledku toho i zadržování vody. Tukové buňky přitom obsahují jen málo vody, ovšem tuková tkáň je bohatě prokrvena. To představuje zvýšené nároky na srdce, které musí čerpat větší objem krve.
Při podstatném omezení stravy dochází u všech lidí ke snížení inzulinu v krvi. U obézních, kteří mají inzulin velmi vysoký, dojde útlumem výše popsaného mechanizmu k vyloučení většího množství sodíku a zvýšené tvorbě moči. Nápadné to je u těžce obézních, kdy po zahájení redukčního stravování může hmotnost klesnout o mnoho kilogramů za týden. Kolísaní hmotnosti v závislosti na množství vody v těle také pozorují některé ženy během menstruačního cyklu – na jeho konci zadržují vodu a nástup menses se ohlašuje vydatným močením. Při změnách tělesné hmotnosti musíme tedy rozlišovat, zda jde o úbytek tukové tkáně, o který nám jde nebo  zda je pokles váhy dán pouze vyloučením zadržované vody. Rozhodně nelze hubnout omezováním tekutin.

Kolik pít

Příjem tekutin by neměl klesnout pod 2 litry denně, v horkých dnech a při větší fyzické aktivitě (sportu i namáhavé práci) je potřeba pít ještě více, ideální je,  tekutiny doplňovat plynule po celý den. Příjem tekutin se nerovná pouhé pití nápojů – hodně tekutiny obsahuje též ovoce, méně zelenina, voda je také v mléčných výrobcích (množství vody v jednotlivých potravinách včetně složení je názorně uvedeno v pomůcce Ledničkový tahák. Zamyslete se  nad tím, kolik tekutin denně přijímáte a většinou zjistíte, že pijete velmi málo, protože tělo již přestalo potřebu pít signalizovat. Nařiďte si pro začátek např. mobil, aby Vám mnohokrát za den připomněl pitný režim, nebo si vezměte do práce 1 ? litrovou láhev s oblíbeným nápojem, abyste měli přehled o přijatém množství tekutin. Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu dne a základem by měla být voda. Domněnka, že v zaměstnání stačí vypít několik šálků kávy a potom vše dohnat večer, je mylná a nebezpečná.

Jak si ale v nepřeberné nabídce nápojů vybrat?

Důležitými faktory pro výběr tekutin při redukci váhy je energetická hodnota a množství sodíku.

Voda základ života

Po dlouhá léta byla nejvýznamnějším zdrojem tekutin u nás, po roce 1989 je trochu vytlačena na okraj zájmu z důvodu široké nabídky balených vod a dalších druhů nápojů.

Balené vody
Pramenité vody (dříve označované jako stolní)
Jsou přírodní vody z podzemního zdroje. Vzhledem k tomu, že obs ahují málo minerálních látek, je možno je pít dlouhodobě denně (například Rajec, Toma, Aquila, Dobrá voda). Některé z těchto typů vody jsou ochuceny ovocnou příchutí  a slazeny aspatramem, tedy bez kalorií. To je dobrá volba při hubnutí v situaci, kdy již nemáte chuť na obyčejnou vodu. Nový výrobek Rajec s meduňkou a mateřidouškou je oslazen jen mírně (700 kJ na litr), takže může být výhodným řešení pro ty, kteří si nemohou zvyknout pít nesladké nápoje.


Minerální vody
Obsahují větší množství rozpuštěných minerálních látek, je potřeba znát jejich složení - čtěte etikety, aby se příznivý efekt nezměnil v riziko. Značná část obézních má zvýšený krevní tlak a  pravidelné pití sodíkem bohatých minerálek jen zhoršuje situaci, navíc sodík způsobuje zadržování vody v těle, a tudíž váhový pokles není odpovídající, i když je redukční snažení jinak bez chyby Obsah sodíku je uveden na etiketě minerálky, zjednodušeně lze říci, že čím více sodíku, tím minerálka chutná slaněji. Pozor tedy na pravidelné pití minerální vody s vysokým obsahem sodíku (Hanácká, Poděbradka).
Minerální vody s nižším a vyrovnaným složením minerálních látek mohou naopak pomoci. Některé minerálky  jsou  takzvaně lehké, jsou to ty, v nichž je minerálních látek méně a které jsou vhodné k častějšímu pití – Korunn
rajec_075_nesycena_cz_21.jpgí, Mattoni, Evian a další.

Při hubnutí je třeba vzít v úvahu energetickou hodnotu nápojů . Nejvíce energie v sobě skrývají džusy, sladké limonády, pivo a tvrdý alkohol.

Kalorické džusy
Litr stoprocentního džusu s nápisem bez cukru obsahuje energii, kterou představuje 30 kostek cukru. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2000 kJ. Pokud bychom vypili litr džusu, máme v podstatě vyčerpanou polovinu denního energetického „přídělu“ při hubnutí.  Nápis bez cukru znamená, že tam není přidáván cukr, ale džusy obsahují cukr z ovoce. Pro obézní je výhodnější jíst ovoce celé i s vlákninou a příjem tekutin doplnit jinak. Chcete-li si však občas zpestřit  pitný režim, jsou dva dcl džusu přijatelnou variantou. Energeticky nižší hodnoty mají džusy vyrobené ze zeleniny.

Sladké opojení
Limonády slazené cukrem jsou pro naše tělo zdrojem prázdných kalorií, jsou to nápoje, které nám kromě cukru  nedodají žádnou z  živin. Základní složení limonád je podobné: voda, cukr, kysličník uhličitý a kyselina citronová (lepší případy) nebo kyselina fosforečná (horší případy). Jako konzervant se používá benzoan sodný. Jelikož však limonádu prodává často její lákavá barva, musí se výše zmíněné ingredience opticky vylepšit. V rámci úspor se nepoužívají často barviva přírodní, ale syntetická, což poznáte na ceně. Čím levnější nápoj si koupíte, tím je kvalitou horší. Energetická hodnota je 140 – 220 kJ/100, což je při vypití litru láhve okolo 2 000 kJ – v této hodnotě si můžete dopřát výborný oběd. Limonády light (slazené většinou aspartamem) jsou sice lepší volbou, přemíry aditiv (přídatných látek) nás ale nezbaví. Pravidelné pití nápojů typu coca-cola navíc maří naše snahy o budování kvalitní kostní hmoty. Vzhledem k přítomnosti kyseliny fosforečné dochází k úniku vápníku z organismu. Limonády nejsou tedy při redukci váhy  vhodným řešením pitného režimu. 
 
< Předch.
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.