www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz www.hravezijzdrave.cz
 

Databáze potravin
PRO DĚTI
Aktuality
Soutěž Hravě žij zdravě
Akce pro děti
Rodinné kurzy
Zdravá výživa
Pohybová aktivita
Strážci zdraví
PRO RODIČE
Rady pro rodiče
Čtení pro rodiče
PRO ODBORNÍKY
Pro pediatry
Pedagogové a trenéři
Výživa dětí
OSTATNÍ
Hry
Humor
Recepty
On-line poradna
Odkazy
Vyhledat
Kontakt
RSS

S T A T I S T I K Y
Škola jako výchovný činitel při ZMĚNĚ POHYBOVÝCH NÁVYKŮ  Tisk   Email
Napsal PhDR. Iva Málková   |   Úterý, 05 srpen 2008
Když  začne mít  dítě ve škole problémy s psaním či čtením, ve většině případů zkoumáme, zda se nejedná o některou z vývojových poruch učení. Pokud je taková porucha u dítěte diagnostikována, má být dle litery zákona učitelem respektována a zohledněna. Pro dítě s vývojovou poruchou učení tedy řešení, jak získat kladný přístup k předmětu, ve kterém má problémy, existuje, resp. jeho existence je vhodně podpořena, a to i  proto, že se jedná o problematiku, které se v současné době věnuje na školách velká pozornost. Ale co obézní dítě, kterému nejde tělocvik a v průběhu školní docházky naráží na učitele tělesné výchovy, kteří nehledí na jeho handicap jako na nemoc, ale za neschopnost se přestat přejídat, lenost apod.?
 
Jak takové dítě může získat kladný přístup k pohybové aktivitě, když je neustále neúspěšné a v mnoha případech se cítí méněcenné, protože jej děti neberou do hry? Odpověď na tyto otázky je nasnadě: Jen ten učitel tělesné výchovy, který vede své hodiny tak, že dá obéznímu dítěti možnost zažít úspěch při pohybové aktivitě, jej může motivovat k vykonávání dalších pohybových aktivit a nalézání radosti z pohybu. Cílem učitelova snažení by se tedy nemělo primárně stát, aby dítě zvládlo limity v atletických disciplínách nebo předepsané akrobatické prvky, jak se tomu v mnoha případech děje, ale především pomoc při nalezení takové pohybové aktivity, která dítě zaujme, bude ho bavit a stane se pro něj přirozenou součástí  života. ( Stejně tak se nemusí jednat pouze o dítě obézní, ale i dítě, které nemá vrozené dispozice k výkonům, jež jsou pro ostatní děti běžné.) 
 
Na závěr této kapitoly dovolte malý exkurz do rozhovoru dvou teenagerů:

„V pondělí máme tělák, tak nevím jestli tam půjdu. Musím si dojít k tý doktorce.“
„No to si ale musíš vyzvednout ten formulář pro osvobození z tělocviku, já už to mám vyřízený od včerejška.“
„A na co jsi to uhrála?“
„Víš, že ani nevím, co mi tam nakonec ta doktorka napsala? Když se bude učitel ptát, tak mu řeknu, že mám zdravotní potíže, který bych nerada rozebírala...“

 

Vyvstává jistě mnoho otázek. Ponechejme však předchozí rozhovor bez komentáře, čtenáři k zamyšlení.

 
< Předch.   Další >
 
 




 
 
NOVINKY
NEJČTENĚJŠÍ
 
     
  Hravě žij zdravě - Tyto stránky vznikly a jejich provoz byl podpořen z dotačních programů MZ ČR Národní program zdraví - Projekty podpory zdraví pro rok 2008, 2009 a 2010.
Veškerý zde publikovaný materiál (textový i obrazový), lze použít pouze s písemným souhlasem autora či vlastníka.
Kontaktovat je lze na našem e-mailu. - Webmaster: www, e-mail - Optimalizováno pro rozlišení 1024x768 bodů.